該当する質問項目を選んでください。

授業に関すること
オンライン申請に関すること
プレースメントテストに関すること
クラス配置に関すること
その他

请选择项目。

关于课程
关于网上申请
关于评估测试
关于课程安排
其他

Please choose the question item.

About Classes
About the Online Application
About the Placement Test
About the Class Placement
Other Questions

【授業に関すること】

Q1) クラスの内容、違い、時間などについて教えてください。
A) 授業概要を見てください。 https://www.global.hokudai.ac.jp/current-students/japanese-language-support-2/
Q2) クラスのAとBの違いは何ですか。
A) 基本的に同じ内容のクラスです。但し、初級漢字クラスは、A(Cも)は非漢字圏学生向け、Bは、中国や韓国などの漢字圏学生向けの授業です。
Q3) 私のクラスはいつから始まりますか。
A) 学期の期間については、授業概要を見てください。https://www.global.hokudai.ac.jp/current-students/japanese-language-support-2/
Q4) 週に2回ある日本語のクラスの一つがぶつかってしまいました。成績は出なくてもいいので、授業に半分だけ参加してもいいですか。
A) できません。学生ページからキャンセルをしてください。https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php
Q5) 月曜日に中級基礎1Aクラス、火曜日に中級基礎1Bクラスをとってもいいですか。
A) できません。Aクラスで2コマか、Bクラスで2コマとってください。AクラスとBクラスで同じ先生が教えていても、曜日によってクラスを移ることはできません。
Q6) 多文化交流科目では日本語を勉強することができますか。
A) もちろんできます。ただし、多文化交流科目は、日本語の勉強を直接の目的とするクラスではありません。日本人学生とともに「日本語で」学ぶ科目です。
Q7) 多文化交流科目を同じ学期に複数受講することはできますか。
A)できます。ただし、たくさんの科目を申し込まないように注意してください。各クラスの人数によって、自分が申し込んだ科目を必ず履修できるわけではありません。そのため、シラバスをよく読んで、自分が興味・関心のある科目のうち3科目を目安に申し込みをしてください。
Q8) 上級レベルの授業は同じ科目で複数履修することができますか。
A) できません。上級レベルの授業はトピック別ですが、同じ科目で複数受講はできません。たとえば、「やりとり」を2クラス履修することはできませんが、「表現」「理解」のクラスとは同時に受講できます。ただし、現代日本学プログラム、日本語・日本文化研修プログラム、日韓共同理工系学部留学生プログラムの学生は、同じ科目で複数受講が可能です。
Q9) 中級レベルで登録したいです。文法が弱いので、文法中心に勉強したいのですが、文法を勉強するクラスはありませんか。
A) 文法だけのクラスは、中級にはありません。「やりとり」「表現」「理解」のそれぞれのクラスで、文法を組み込んだ授業をします。詳しくは、授業概要を見て、授業を選んでください。
Q10) 初級の漢字クラスだけを履修することができますか。
A) 履修することは可能ですが、まったく文法がわからないと、漢字の授業を理解するのは難しいです。
Q11) 「初級漢字・語彙クラス」をとったほうがいいですか。
A) 中級へ進むことを考えている人は、初級の段階で「初級漢字・語彙クラス」を受講してください。
Q12) 「初級口頭表現」だけを受講することができますか。
A) 「初級口頭表現」は「初級文法」と一緒にとらなければなりません。ただし、以下の人は「初級口頭表現」クラスに空きがある場合に限って「初級口頭表現」だけを受講することができます。
  1. プレースメントテストの結果が、中級レベルの人。
  2. プレースメントテストを受けていない場合は、申請するレベルの「初級文法」クラスに、もう合格した人。
Q13) 中級レベルの「運用」クラスだけを受講することができますか。
A) いいえ。中級レベルは、「基礎」を履修していないと「運用」を取ることはできません。ただし、以下の人は「運用」クラスに空きがある場合に限って「運用」だけを受講することができます。
  1. プレースメントテストの結果が、上級レベルの人。
  2. プレースメントテストを受けていない場合は、申請するレベル以上の「基礎」クラスに、もう合格した人。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

お問い合わせ

下記フォームに必要事項を入力後、確認ボタンを押してください。全て必須項目です

件名 (Subject)
名前 (Name) Please write your name in alphabet.
日本語教務システムの申し込み番号
(ID_Number)
Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
内容 (Contents)
質問は日本語か英語でお願いします。

 

IPアドレスを記録しています。

ご入力いただいた個人情報は、日本語コースの申請内容の照会等、問い合わせに回答するのに必要な範囲で使用します。また、問い合わせの内容によっては、該当する事務や教員と個人情報を共有する場合があります。

【オンライン申請に関すること】

Q1) 申請期間に間に合いませんでした。今からでも申し込めますか。
A) できません。来学期の日本語クラスに申し込んでください。
Q2) オンライン申請のパスワードを忘れてしまいました。
A) オンライン申請後、当センターから送られたメールを確認してください。
Q3) オンライン申請をしたが、メールが届きません。
A) メールボックスの迷惑メールも確認してください。中国の学生は、163のメールサービス以外を使うことも検討してください。
Q4) 申請内容を修正できますか。
A) 申請期間内であれば、再申請してください。再申請により情報は全て上書きされます。受付番号は変わりません。ただし、名前もしくは生年月日が前回申請したものと一致しない場合は、上書きされませんので、注意してください。
Q5) 登録の名前や誕生日を間違えてしまいました。
A) 一番下の「該当する項目がない場合」から正しい情報を連絡してください。
Q6) いくつまでクラスを申請できますか。
A) 上限はありませんが、最大でも6つにしてください。多文化交流科目は、同時に申し込むクラスを3つまでにしてください。
Q7) 前学期に国際教育研究センターの日本語の授業を受講しました。それでも、もう一度オンライン申込みをする必要がありますか。
A) 受講希望者は全員オンライン申込みする必要があります。
Q8) 長期出張で出かけているので、決まった期間内に申請できません。
A) 申請期間は、2週間あります。その間に、時間を見つけて申請をしてください。期間内に申請できなければ日本語コースを受講することはできません。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

お問い合わせ

下記フォームに必要事項を入力後、確認ボタンを押してください。全て必須項目です

件名 (Subject)
名前 (Name) Please write your name in alphabet.
日本語システムの申し込み番号
(ID_Number)
Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
内容 (Contents)
質問は日本語か英語でお願いします。

 

IPアドレスを記録しています。

ご入力いただいた個人情報は、日本語コースの申請内容の照会等、問い合わせに回答するのに必要な範囲で使用します。また、問い合わせの内容によっては、該当する事務や教員と個人情報を共有する場合があります。

【プレースメントテストに関すること】

Q1) 私はプレースメントテストを受けなければなりませんか。
A) 当センターで初めて日本語を勉強する学生は受けなければなりません。但し、「初級文法1」「初級口頭表現1」、あるいは「初級漢字・語彙1」だけを受講する学生は受けなくてもいいです。継続して勉強する学生は、以下の二つを自分で選択してください。
  1. プレースメントテストを受験して、その点数でクラスを決めてもらう (点数が悪かった場合、受講したクラスよりも下のクラスになることもありますので注意してください)。
  2. プレースメントテストを受験しないで、次のレベルに自動的に進む。
Q2) プレースメントテストを受けるときに何か必要なものはありますか。
A) IDとパスワードが必要です。オンライン申請をするとメールでお知らせします。
Q3) プレースメントテストはどのくらい時間がかかりますか。制限時間はありますか。
A) 制限時間は50分です。最後の問題まで解答すれば、50分よりも早く終わることができます。
Q4) プレースメントテストを2回受けることはできますか。
A) できません。
Q5) プレースメントテストの途中でエラーが発生し、続けられなくなりました。
A) エラーが発生した時間を書いて、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q6) 私のパソコンで、試験の文字(日本語)が読めません。
A) 違うブラウザで試してください。推奨ブラウザは、Chromeです。
Q7) プレースメントテストで辞書を使ってもいいですか。
A) いいえ。テストはあなたの日本語力を正しく測定することが目的です。何も使わないで解答してください。初回の授業でもう一度、日本語力を測定します。
Q8) 試験が終わりました。次は何をすればいいですか。
A)授業開始の前日までに、当センターからあなたが履修できるクラスが書かれたメールが送られてきます。それを待ってください。
Q9) 継続学生です。前学期に授業をキャンセルしましたが、プレースメントテストを受けなければなりませんか。
A) 当センターで継続して勉強する学生は、以下の二つを自分で選択してください。
  1. プレースメントテストを受験して、その点数でクラスを決めてもらう (点数が悪かった場合、受講したクラスよりも下のクラスになることもありますので注意してください)。
  2. プレースメントテストを受験しないで、次のレベルに自動的に進む。
Q10) 前学期に文法クラスだけを履修しました。今学期、「やりとり」クラスを履修したいですが、プレースメントテストを受験しなくてはいけませんか。
A) 当センターで継続して勉強する学生は、以下の二つを自分で選択してください。
  1. プレースメントテストを受験して、その点数でクラスを決めてもらう (点数が悪かった場合、受講したクラスよりも下のクラスになることもありますので注意してください)。
  2. プレースメントテストを受験しないで、次のレベルに自動的に進む。
Q11) プレースメントテストの点数が悪かったら、自分の望むクラスに入れませんか。
A) はい、入れません。最終的なクラスはテストの結果によって決まります。また、初回の授業でもう一度、日本語力を測定されます。そのテスト次第で、クラスの移動を促される場合もあります。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

お問い合わせ

下記フォームに必要事項を入力後、確認ボタンを押してください。全て必須項目です

件名 (Subject)
名前 (Name) Please write your name in alphabet.
日本語システムの申し込み番号
(ID_Number)
Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
内容 (Contents)
質問は日本語か英語でお願いします。

 

IPアドレスを記録しています。

ご入力いただいた個人情報は、日本語コースの申請内容の照会等、問い合わせに回答するのに必要な範囲で使用します。また、問い合わせの内容によっては、該当する事務や教員と個人情報を共有する場合があります。

【クラス配置に関すること】

Q1) 配置されたクラスに出席できなくなりました。
A) 学生ページからキャンセルしてください。https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php
Q2) 授業はまだ始まっていません。申し込んだクラスの変更はできますか。
A) 申し込んだクラスの変更はできません。配置クラスの通知メールが届いてから、授業をキャンセルする場合は、学生ページから自分でキャンセルしてください。
Q3) 配置されたクラスの変更をお願いしたいです。
A) クラスの変更はできません。
Q4) 配置された授業をキャンセルしたいです。
A) 学生ページから自分でキャンセルしてください。学生ページへのアクセスは、HINES-WLANを利用してください。https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php
Q5) 配置された授業のキャンセルはいつまでできますか。
A)決まったキャンセル期間はありませんが、学期途中でのキャンセルは他の学生の迷惑になるのでご遠慮ください。ただし、HUSTEPと現代日本学プログラムの学生は、個別のキャンセル締切がありますから、注意してください。
Q6) プレースメントテスト終了後、国際教育研究センターから履修クラスに関するメールが届きません。
A) 履修クラスに関する情報は、授業開始の前日までにメールで届きます。その日までにメールが届かない場合、まずは迷惑メールボックスを確認してください。それでもメールが届いていない場合、理由は二つ考えられます。
  1. プレースメントテストの結果により、希望した科目に履修できるクラスがない。
  2. 申し込み時の入力ミス。
詳細を確認したい人は、一番下の「該当する項目がない場合」から問い合わせてください。
Q7) 自分の履修クラスはどこでわかりますか。
A) クラス通知メールが届いてから、学生ページで確認できます。https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php
Q8) 前学期に履修した科目のレベルがばらばらです。プレースメントテストを受けない場合、今学期は、どのレベルに自動的に配置されますか。
A)最終的には全レベルを総合して判断されます。まずは、自分の希望レベルを選択してください。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

お問い合わせ

下記フォームに必要事項を入力後、確認ボタンを押してください。全て必須項目です

件名 (Subject)
名前 (Name) Please write your name in alphabet.
日本語システムの申し込み番号
(ID_Number)
Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
内容 (Contents)
質問は日本語か英語でお願いします。

 

IPアドレスを記録しています。

ご入力いただいた個人情報は、日本語コースの申請内容の照会等、問い合わせに回答するのに必要な範囲で使用します。また、問い合わせの内容によっては、該当する事務や教員と個人情報を共有する場合があります。

【その他】

Q1) 無断で授業を休んでしまいました。
A)授業担当者に連絡しないで、3回連続で欠席すると、無断キャンセルとなり、次学期にその科目を受けることができません。
Q2) 出欠のルールについて教えてください。
A) 出席は、70%以上、最終成績が60%以上が合格基準です。遅刻は3回で欠席1回になります。遅刻の時間は、各クラスの担当者の指示に従ってください。
Q3) 来日が遅れます。最初の授業を欠席してしまいますが、良いですか。
A) コーディネーターに連絡してください。ただし、連絡無しで3回連続で欠席すると無断キャンセルとなり、次学期に同じ科目を受講できません。
Q4) 成績を知りたいです。
A) 成績開示日以降に、学生ページで確認してください。成績開示日は授業でお知らせします。参照したい学期の受付番号とパスワードを入力してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請の後送られるメールに書いてあります。
Q5) 学生ページにアクセスできません。
A) 学生ページへのアクセスは、HINES-WLANを利用してください。学内無線LANにアクセスするためのアカウントがまだ発行されていない場合は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

お問い合わせ

下記フォームに必要事項を入力後、確認ボタンを押してください。全て必須項目です

件名 (Subject)
名前 (Name) Please write your name in alphabet.
日本語システムの申し込み番号
(ID_Number)
Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
内容 (Contents)
質問は日本語か英語でお願いします。

 

IPアドレスを記録しています。

ご入力いただいた個人情報は、日本語コースの申請内容の照会等、問い合わせに回答するのに必要な範囲で使用します。また、問い合わせの内容によっては、該当する事務や教員と個人情報を共有する場合があります。

[关于课程]

Q1) 请告诉我有关课程的内容, 各课程之间的区别和上课时间。
A) 请您浏览课程概要网页。https://www.global.hokudai.ac.jp/current-students/japanese-language-support-2/
Q2) A课程和B课程有什么区别?
A) 内容上基本相同。但是, 在初级汉字的课程中, A(以及C)是面向非使用汉字国家的学生。B是面向使用汉字国家学生, 例如中国, 韩国。
Q3) 我选的课程什么时候开始上课?
A) 有关学期时间问题, 请浏览课程概要。https://www.global.hokudai.ac.jp/current-students/japanese-language-support-2/
Q4) 每周两节的日语课中有一节与其他的事情冲突。我可以不要成绩, 只出席其中一半的课程吗?
A) 不可以的, 请您从网上取消该课程。https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php
Q5) 可以同时选择星期一的中级基础1A和星期二的中级基础1B课程吗。
A) 不可以。请选择同类字母的课程, 例如A1和A2或者是B1和B2。就算A和B的课程是同一个老师教课, 也不可以。
Q6) 可以在多文化交流课程中学到日语吗。
A) 当然可以。只是, 在多文化交流课程中, 不是以直接教日语为目的, 而是和日本学生一起用 “日语" 学习的课程。
Q7) 可以在同一个学期选择不同的几个多文化交流的课程吗。
A) 可以的。只是请您不要选择过多的课程。每项课程会根据各个班级选课的人数来排, 但不一定完全按照您所申请的课程为您配置。所以请您认真阅读课程概要, 尽量选择不多于3门多文化交流课程。
Q8) 对于上级日语课程, 同一个科目是否可以重复选修?
A) 不可以。上级日语课程虽然各自的课程主题有所不同, 但是同一个科目不可以重复选择。例如,您不能同时选修两门对话课程,但是您可以和其他科目中的课程同时选修。但是,「現代日本学プログラム」「日本語・日本文化研修コース」「日韓共同理工系学部留学生プログラム」的学生可以同一个科目内重复选择。
Q9) 我想选择中级课程。因为我的文法比较差, 所以想以文法作为核心来学习, 请问有专门的文法学习课程么?
A) 如果只是文法的话, 在中级课程中是没有的。而是在「对话」「表现」「理解」的课程中, 穿插文法的授课。详细内容请参照课程概要。
Q10) 请问我可以只选修初级汉字课程吗?
A) 可以, 只是如果完全不懂文法的话, 很难理解汉字的课程内容。
Q11) 推荐选择「初级汉字·单词」课程吗?
A) 如果想继续学习中级课程,建议在初级阶段选择「初级汉字·单词」课程。
Q12) 可以只选择「初级口语」课程,而不选择「初级文法」吗?
A) 不可以。「初级口头表现」一定要和「初级文法」一同履修。但是符合以下条件,并且「初级口头表现」课程仍有空余名额的话,可以直接履修「初级口头表现」这门课。
  1. 日语等级划分测验的结果达到中级水平者。
  2. 没有参加日语等级划分测验的话,申请等级的「初级文法」课程合格者。
Q13) 可以只选择中级水平的「运用」这门课程吗。
A) 不可以的。没有履修「中级基础」这门课的话,不可以履修「中级运用」这门课程。但是,符合以下条件,并且「中级运用」课程仍有空余名额的话,可以直接履修「中级运用」这门课程。
  1. 日语等级划分测验的结果达到上级水平者。
  2. 没有参加日语等级划分测验的话,超过申请等级的同科目的基础课程合格者。
无法找到该项目的情况
经确认, 无法找到该项目

咨询

请填写下述表格, 填完确认无误后按下确认键。所有项目为必填项目

主题 (Subject)
姓名 (Name) Please write your name in alphabet.
日语教务系统的申请号码 (ID_Number) Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
内容 (Contents)
询问时请用日文或英文。

 

*IP地址已被记录

*您的个人信息仅用在关于日语课程申请的确认及咨询范围内。同时,根据您咨询的内容,担当老师以及教务人员也有可能会了解您的个人信息。

[关于网上申请]

Q1) 申请时间已过, 现在还可以申请吗。
A) 不可以。请选择下个学期的日语课程。
Q2) 忘记了网上申请的密码。
A) 请确认在网上申请后, 来自国际教育研究中心发来的电子邮件。
Q3) 在网上申请之后, 没有收到邮件回复。
A) 请您查看下是否在邮箱里的垃圾邮件中, 中国的留学生, 请使用163以外的电子邮箱。
Q4) 请问我可以更改申请内容吗?
A) 如果在申请期限内,请再次申请进行更改。您再次申请的信息会自动全部更新,申请号码并不变。但是,要注意的是,如果你的名字和出生日期和之前不一致的话,之前的申请内容就不会自动更新。
Q5) 注册时姓名和生日写错了。
A) 请通过自由记述表格 (自由記述フォーム) 告知我们正确的信息。
Q6) 最多可以申请几个课程?
A) 虽然没有上限, 但是最多可以选择6个课程。多文化交流的课程最多可以选择3个。
Q7) 上一个学期有选择过国际教育研究中心的日语课程,即便选修过课程, 还需要重新网上申请吗?
A) 如果希望选课的话, 全体成员都需要在网上申请。
Q8) 因为我要长期出差, 所以在规定的时间内无法递交申请。
A) 课程的申请时间为两个星期, 请在这两个时间段内申请课程。如果在规定期限内无法递交申请的话, 是无法选修日语课程的。
无法找到该项目的情况
经确认, 无法找到该项目

咨询

请填写下述表格, 填完确认无误后按下确认键。所有项目为必填项目

主题 (Subject)
姓名 (Name) Please write your name in alphabet.
日语教务系统的申请号码 (ID_Number) Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
内容 (Contents)
询问时请用日文或英文。

 

*IP地址已被记录

*您的个人信息仅用在关于日语课程申请的确认及咨询范围内。同时,根据您咨询的内容,担当老师以及教务人员也有可能会了解您的个人信息。

[关于评估测试]

Q1) 我必须要参加评估测试吗?
A) 在国际教育研究中心初次上课的同学, 必须参加评估测试。但是, 只选修「初级语法1」「初级口语1」, 或者「初级汉字, 1」的学生, 不需要参加评估测试。对于上学期曾经选修过课程的同学, 有以下两个选择:
  1. 参加评估测试, 根据自己的成绩被自动安排到合适的课程。(如果成绩低, 可能会被分配到比自己选择的课程水平更低的课程)。
  2. 不接受评估测试, 自动进入到下一个等级的课程。
Q2) 参加水平评估测试的时候需要带什么东西吗?
A) 需要学生的ID和密码, 网上申请之后, 会以邮件方式通知您。
Q3) 评估测试需要多长时间, 有时间限制吗?
A) 评估测试时间为50分钟, 如果答题快速, 可在50分钟之前提交答案。
Q4) 评估测试可以测两次吗?
A) 不可以。
Q5) 在评估测试中出现电脑系统错误, 还可以继续么?
A) 请记下发生系统错误的准确时间, 通过自由记述表格 (自由記述フォーム) 和我们联络。
Q6) 在我的电脑上无法浏览评估测试相关内容, 日文无法显示。
A) 请您使用其他的浏览器, 推荐使用Chrome。
Q7) 可以在评估测试中使用词典吗?
A) 不可以, 评估测试是以判定日本语能力为目的。请不要使用任何工具来帮助您答题。在您参加第一次课程时, 也会对您的日语能力进行测试。
Q8) 在评估测试结束后, 下一步做什么?
A) 在课程开始前, 国际教育研究中心会给您发送选修课程的邮件, 请注意查收。
Q9) 我是接着上学期继续听课的学生, 上学期取消过课程, 我还需要参加评估测试吗?
A) 在国际教育研究中心接续学习的同学,请参考以下两个选择:
  1. 参加评估测试, 根据自己的成绩被自动安排到合适的课程。(如果成绩低, 可能会被分配到比自己选择的课程水平更低的课程)。
  2. 不接受评估测试, 自动进入到和上学期同一个等级的课程。
Q10) 上学期只选择了文法课程。这学期想选择「交流」课程,还需要参加评估测试吗?
A) 对于上学期曾经选修过课程的同学, 有以下两个选择:
  1. 参加评估测试, 根据自己的成绩被自动安排到合适的课程。(如果成绩低, 可能会被分配到比自己选择的课程低水平的课程)。
  2. 不接受评估测试, 自动进入到下一个等级的课程。
Q11) 如果评估测试成绩不太好, 是不能选修自己所希望的课程的吗?
A) 是的。你的课程会根据你的测试成绩来安排。并且,在第一堂课程中, 也会对您的日语水平进行测试。根据考试的成绩, 会有调班的可能。
无法找到该项目的情况
经确认,无法找到该项目

咨询

请填写下述表格, 填完确认无误后按下确认键。所有项目为必填项目

主题 (Subject)
姓名 (Name) Please write your name in alphabet.
日语教务系统的申请号码 (ID_Number) Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
内容 (Contents)
询问时请用日文或英文。

 

*IP地址已被记录

*您的个人信息仅用在关于日语课程申请的确认及咨询范围内。同时,根据您咨询的内容,担当老师以及教务人员也有可能会了解您的个人信息。

[关于课程安排]

Q1) 被安排的课程不能上了。
A) 请在网上取消该课程。https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php
Q2) 课程还没有开始, 可以变更所申请的课程吗?
A) 申请后的课程不可以变更。当收到课程安排的邮件后, 如想取消课程, 请自行在学生页面取消该课程。
Q3) 在收到课程安排的邮件后, 还能变更课程吗?
A) 不可以。
Q4) 我想取消被分配的课程。
A) 请自行在学生主页取消。请通过 HINES-WLAN 网络来打开学生主页。https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php
Q5) 如果我想取消被安排的课程, 取消的时间期限是到什么时候?
A) 原则上没有规定取消课程的时间期限, 只是如果到学期中途再取消, 可能会影响别的学生。特殊的是, 对于HUSTEP和现代日本学项目 (現代日本学プログラム) 的同学, 个别课程有取消的截止日期, 请注意。
Q6) 参加评估测试后, 没有收到国际教育研究中心发来的邮件。
A) 有关选修课程的相关信息,会在开课前一天之前发送邮件通知。如果到前一天为止都没有收到邮件时,请先检查邮件是否出现在垃圾邮件里。如果垃圾邮件中没有找到,可能是因为以下两个原因。
  1. 根据评估测试结果,所选科目中没有能将您编入的课程。
  2. 申请时输入错误。
如果想确认更详细的信息,请通过最下方的[无对应项目]一栏进行咨询。
Q7) 我如何获知自己所修的课程?
A) 当您接收课程通知后, 可以在学生页面确认。https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php
Q8) 上学期选的日语课程级别比较分散, 不参加评估测试的话, 会被自动分配到什么级别的课程呢?
A) 最终会根据您综合水平来判断, 请您选择自己所希望的课程。
无法找到该项目的情况
经确认,无法找到该项目

咨询

请填写下述表格, 填完确认无误后按下确认键。所有项目为必填项目

主题 (Subject)
姓名 (Name) Please write your name in alphabet.
日语教务系统的申请号码 (ID_Number) Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
内容 (Contents)
询问时请用日文或英文。

 

*IP地址已被记录

*您的个人信息仅用在关于日语课程申请的确认及咨询范围内。同时,根据您咨询的内容,担当老师以及教务人员也有可能会了解您的个人信息。

[其他]

Q1) 无故缺席的情况。
A) 连续3次无故缺席, 下学期将无法选择该课程。
Q2) 想请教一下有关出席的规定。
A) 出席率70%以上, 最终成绩达到60%以上为合格标准, 迟到3次算作1次缺席。迟到的时间, 请遵照各班任课老师的指示。
Q3) 如果我到达日本的日期晚, 是否可以缺席第一堂课?
A) 请联系相关负责人 (coordinator)。如果没有联系而连续缺席3次者, 下学期将无法选择同课程。
Q4) 想查询成绩。
A) 成绩公开之后,请在学生页面进行确认。成绩公开的日期会在课堂上通知。查询成绩时,请输入想查询学期的登录号码和密码。忘记登录号码登录和密码的同学,可以在申请参加评估测试后得到的电子邮件中进行确认。
Q5) 我打不开「学生主页」。
A) 请通过 HINES-WLAN 网络来打开学生主页。如果你还没有拿到校园网的个人账号,请联系 最下面「无法找到该项目的情况」来解决。
无法找到该项目的情况
经确认,无法找到该项目

咨询

请填写下述表格,填完确认无误后按下确认键。所有项目为必填项目

主题 (Subject)
姓名 (Name) Please write your name in alphabet.
日语教务系统的申请号码 (ID_Number) Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
内容 (Contents)
询问时请用日文或英文。

 

*IP地址已被记录

*您的个人信息仅用在关于日语课程申请的确认及咨询范围内。同时,根据您咨询的内容,担当老师以及教务人员也有可能会了解您的个人信息。

[About Classes]

Q1) How can I find out about the contents of classes, their differences and schedules?
A) Please read the course outline. https://www.global.hokudai.ac.jp/current-students/japanese-language-support-2/
Q2) What is the difference between Class A and B?
A) Basically they are the same. However, class A (as well as class "C") of the introductory Kanji classes are for students who haven't studied Kanji before, while class B is for students from countries that use Chinese characters, like China and South Korea.
Q3) When will my classes start?
A) For the schedule of each semester, please read the course outline. https://www.global.hokudai.ac.jp/current-students/japanese-language-support-2/
Q4) If there are two Japanese classes in oneweek that overlapping, can I attend only half of each of the classes, as long as I do not mind not getting grades?
A) No. Please cancel one of the classes on "Student Page". https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php
Q5) Can I take the Intermediate Basic Class 1 A on Monday and the Intermideate Basic Class 1 B on Tuesday?
A) No. Please take a pair of either A or B classes (1 A & 2 A or 1 B & 2 B). Even if A and B classes are taught by the same instructor, it is not posssible to move to classes on different weekdays.
Q6) Can I study Japanese through the "Co-learning in Multicultural Crassrooms"?
A) Yes. However the "Co-learning in Multicultural Crassrooms" are not directly aiming at learning Japanese language. They are meant to introduce you to studying in Japanese together with Japanese students in the class.
Q7) Can I take multiple "Co-learning in Multicultural Crassrooms" in the same semester?
A) Yes. However, please do not apply for too many classes. As the number of students per class is limited, there is no guarantee that you actually will get the classes that you have applied for. For this reason, please carefully read the syllabus, choose the subjects that you are really interested in and settle it for about three classes.
Q8) Can I take more than one classes in one subject on the advanced level?
A) No. You can take other advanced classes, but not in the same subject. For example, you cannot take two "Interaction" classes, but you can take an "Interaction" class and an "Expression" class and/or a "Comprehension" class at the same time. However, students of MJSP, JLCS, and Nikkan program can take more than one classes in one subject.
Q9) I want to apply for an Intermediate class. Since my grammar is not very good, I want to focus on grammar. Are there any appropriate classes?
A) There is no pure grammar class in the Intermediate level. Grammar lessons are included in the "Interaction", "Expression", and "Comprehension" classes. For details please read the lesson overview and then choose your classes.
Q10) Can I register for a Beginner's Kanji class only?
A) Yes, that is possible. However, without basic grammatical understanding you might find it hard to understand the contents of the class.
Q11) Do I need to take "Introductory Kanji & Vocabulary class?
A) If you consider of taking Intermediate course, it would be recommended to start studying Kanji as earliest as possible.
Q12) Can I take the "Introductory Communication" class without taking the "Introductory Grammar" class?
A) No. In Introductory level, students cannot take only the "Communication" class without taking the "Grammar" class. However, there are exceptions if there are still seats in "Communication" class. The exceptions may apply for those:
  1. whose scores of placement test are at the Intermediate level.
  2. (not taking the placement test) who completed a "Grammar" class that is equivalent to "Communication" class.
Q13) Is it possible to take only the "Practical" class in the intermediate level?
A) No. In Intermediate level, students cannot take only the "Practical" class without taking the "Basic" class. However, there are exceptions if there are still seats in "Practical" class. The exceptions may apply for those:
  1. whose scores of placement test are at the Advanced level.
  2. (not taking the placement test) who completed a "Basic" class that is equivalent to "Practical" class.
If there is no appropriate subject.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

Inquiry

Please press the confirm button after filling out the essential items of the form below. All items are mandatory.

Subject
Name Please write your name in alphabet.
Registration number of Japanese language academic affairs system. (ID_Number) Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
Contents
Please write your question in Japanese or English.

 

*IP address is being recorded.

*We will use the personal information received from you to answer inquiries, such as those regarding application for Japanese classes. Depending on the content of the inquiry, we may share personal information with the relevant administrative and faculty members.

[About the Online Application]

Q1) I couldn't make my application before the deadline. Can I still apply for classes?
A) No. Please apply in the next semester.
Q2) I forgot my online password.
A) Please check the e-mail that you received from our center after the application.
Q3) I made an online application, but didn't receive an e-mail.
A) Please check your spam mails. Chinese students should please consider using an e-mail provider other than 163.com.
Q4) Can I make changes in the submitted application?
A) Yes, it is possible if it is within the application period. Please apply again from the beginning. By doing so, your submitted application will be updated, and your application number will not change. However, if your name or date of birth differ from the ones you submitted before, it will be considered as a new application instead of update.
Q5) What if I made a mistake in writing my name and / or birthday?
A) Please send us a correction using the contact form. (Please click the following link : "If there is no appropriate subject.")
Q6) How many classes can I apply for?
A) There is no limit, but we recommended no more than 6 class. For the "Co-learning in Multicultural Crassrooms" are up to 3 class.
Q7) I have taken a Japanese class at Center for International Education and Research during the last semester. Do I have to make a new online application?
A) All students who want to take a certain class have to make an online application.
Q8) I will go on a bussiness trip for an extended period and won`t be able to apply within before the application deadline.
A) The appliaction period is two weeks. Please make time and apply within that period. If you do not apply within the application period, you cannot take the Japanese course.
If there is no appropriate subject.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

Inquiry

Please press the confirm button after filling out the essential items of the form below. All items are mandatory.

Subject
Name Please write your name in alphabet.
Registration number of Japanese language academic affairs system. (ID_Number) Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
Contents
Please write your question in Japanese or English.

 

*IP address is being recorded.

*We will use the personal information received from you to answer inquiries, such as those regarding application for Japanese classes. Depending on the content of the inquiry, we may share personal information with the relevant administrative and faculty members.

[About the Placement Test]

Q1) Do I have to take the Placement Test?
A) Students who are learning Japanese at Center for International Education and Research for the first time must take the Palcement Test. However, students who apply for only "Introductory Grammar I", "Introductory Communication I", and "Introductory Kanji-Vocabulary I" don't have to take the test. Continuing students can choose between the following two options:
  1. Take the Placement Test, and attend the class accroding to your score (If your score is low, it is possible that you have to take a class which is lower level than what you took).
  2. Automatically proceed to the next level without taking the Placement Test.
Q2) Are any tools or documents etc. necessary for taking the Placement Test?
A) Your ID and password are required. You will be notified via e-mail when making your online application.
Q3) How long is the Placement Test? Is there a time limit?
A) The time limit is 50 minutes. However, you are free to leave earlier, if you finish the test before the allocated time.
Q4) Is it possible to take the Placement Test twice?
A) No.
Q5) An error occurred during the Placement Test, and I couldn't continue.
A) Please notify us about the time at which the error occcured using the contact form. (Please click the following link : "If there is no appropriate subject.")
Q6) My computer cannot display Japanese charaters.
A) Please try a different browser. We recommend using Google Chrome.
Q7) Can I use a dictionary during the Placement Test?
A) No. The objective of the test is to measure your Japanese language skills. Please answer the questions without using any translation device. Your Japanese language skills will be tested once again during the first lecture.
Q8) The test is over. What should I do next?
A) Our center will notify you via e-mail about the classes you will be able to apply for for the next semester before classes begin. Please wait for that e-mail.
Q9) I am a continuing student, but I droped a class during the previous semester. Do I have to take the placement test?
A) Continuing students of our center can choose between the following two options:
  1. Taking a placement test and deciding classes based on the test scores. (If your score is low, it is possible that you have to take classes on a lower level than what you have taken).
  2. Not taking a placement test and automatically continuing with the same level classes.
Q10) I only took grammar classes during the previous semester. This semester I want to take "Interaction" classes. Do I have to take the Placement Test?
A) Continuing students of our center can choose between these two options:
  1. Taking the Placement Test and deciding classes based on the test scores. (If your score is low, it is possible that you have to take classes on a lower level than what you have taken).
  2. Not taking the Placement Test and automatically continuing with the next level classes.
Q11) If I got a low score in the placement test, cannot I take my desired classes?
A) No you cannot. Your class(es) will be determined based on your placement test score. In addition, your Japanese language skills will be measured once again during the first class, and you may be asked to shift to another class based on that test score.
If there is no appropriate subject.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

Inquiry

Please press the confirm button after filling out the essential items of the form below. All items are mandatory.

Subject
Name Please write your name in alphabet.
Registration number of Japanese language academic affairs system. (ID_Number) Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
Contents
Please write your question in Japanese or English.

 

*IP address is being recorded.

*We will use the personal information received from you to answer inquiries, such as those regarding application for Japanese classes. Depending on the content of the inquiry, we may share personal information with the relevant administrative and faculty members.

[About the Class Placement]

Q1) I cannot attend the class(es) I have assigned.
A) Please drop the class(es) on the "Student Page". https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php
Q2) If they have not yet begun, is it possible to switch classes I have applied for?
A) You cannot switch the classes you have applied for. If you wish to drop your classes, you can make it on the "Student Page" after you have received the notification mail on your assigned classes.
Q3) Can I switch classes I have been assigned to?
A) No, you cannot make any changes.
Q4) Can I drop classes I have been asigned to?
A) Please drop your classes on the "Student Page" with HINES-WLAN. https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php
Q5) Until when can I drop classes I have been assigned to?
A) There is no fixed cancellation period. Please refrain from dropping classes in the middle of the semester as it may cause inconveniences to other students. However, students of HUSTEP and the Modern Japanese Studies Programs should be careful, as they have individually designated cancellation periods.
Q6) I took the Placement Test, but didn't receive a notification mail about the results from the center.
A) You will receive the class information by the day before the classes begin by e-mail. If you don't receive an e-mail, please double check your spam mail box first. In case if no mail is received, then there is a possibility of two reasons:
  1. the class that you applied for and your placement test score do not match.
  2. there were errors in filling the application form.
For more information, please contact us by using the "If there is no appropriate subject" button at the bottom of this FAQ page.
Q7) How can I check for which classes I am registered?
A) After you have received the notification mail on your classes, you can check them on the "Student Page": https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php
Q8) Last semester I have been taking classes of different levels. Which level will I be assigned to, if I didn't take the Placement Test?
A) Final decision on your new level will be made based on a comprehensive consideration of your previous classes. Please just choose subject(s) you wish to take.
If there is no appropriate subject.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

Inquiry

Please press the confirm button after filling out the essential items of the form below. All items are mandatory.

Subject
Name Please write your name in alphabet.
Registration number of Japanese language academic affairs system. (ID_Number) Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
Contents<
Please write your question in Japanese or English.

 

*IP address is being recorded.

*We will use the personal information received from you to answer inquiries, such as those regarding application for Japanese classes. Depending on the content of the inquiry, we may share personal information with the relevant administrative and faculty members.

[Other Questions]

Q1) I accidentally missed a class without permission
A) If you are consecutively absent for a class without permission for 3 or more times, you will not be allowed to register for that class in the following semester.
Q2) What are the rules about attendance?
A) The standard for passing the class are the attendance should be above 70% and final passing score is above 60%. In case of being late, please follow the instructions of the person in charge of your class.
Q3) My arrival in Sapporo will be delayed. Is it okay for me to be absent on the first day of (each of) my classes?
A) Please contact your coordinator. However, if you are consecutively absent for any class for more than three times, your class will be cancelled and you will not be able to register for that class in the following semester.
Q4) I would like to check my results.
A) The results will be shown in the "Student Page" after the results disclosure date. The results disclosure date will be announced in the class. Please key in your application number and password of the semester (quarter) whose result you want to know. You can find the application number and password in the notification mail which is sent to you after making the application.
Q5) I cannot access the "Student Page".
A) Please use HINES-WLAN for the "Student Page". If your account for the wireless LAN network has not been issued yet, please let us know by using this contact form. - Please click on the following link: "If there is no appropriate subject".
If there is no appropriate subject.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

Inquiry

Please press the confirm button after filling out the essential items of the form below. All items are mandatory.

Subject
Name Please write your name in alphabet.
Registration number of Japanese language academic affairs system. (ID_Number) Please type with "1", if you don't have registration number.
E-mail
Contents
Please write your question in Japanese or English.

 

*IP address is being recorded.

*We will use the personal information received from you to answer inquiries, such as those regarding application for Japanese classes. Depending on the content of the inquiry, we may share personal information with the relevant administrative and faculty members.