該当する質問項目を選んでください。

授業に関すること
受講科目の選択に関すること
プレースメントテストに関すること
オンライン申請に関すること
オンライン申請後

请选择项目。

关于课程
关于科目选择
关于分级考试
关于在线申请
在线申请后

Please choose the question item.

About Classes
About the selection of subjects
About the Placement Test
About online application
After online application

【授業に関すること】

Q1) 授業日程、シラバスはどこで確認できますか。
A) 授業概要を見てください。https://jpncourse.oia.hokudai.ac.jp/syllabus_web/web/web_menu.php
Q2) 授業はどこでしますか。
A) 学生交流ステーション(北15西8)もしくは高等教育推進機構(北17西8)です。
学生交流ステーションの地図:https://maps.app.goo.gl/WzWd2u3eqWzfqUPA7
Q3) 授業でどんな教科書を使いますか。
A) 教科書を使用する授業は、シラバスに記載されています。下記の日本語授業概要一覧のリンクから教科書を確認してください。https://jpncourse.oia.hokudai.ac.jp/syllabus_web/web/web_menu.php
Q4) 聴講はできますか。
A) できません。
Q5) 配偶者(妻や夫)は申請できますか。
A) できません。
Q6) 出欠のルールについて教えてください。
A) 出席は70%以上、最終成績は60%以上が合格基準です。
Q7) 来日が遅れます。初回授業に出席できません。
A) 一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q8) 無断で授業を休んでしまいました。
A) 授業後でもいいので、担当教員に連絡してください。
Q9) 担当教員の連絡先が知りたいです。
A) 申請通知メールに講師連絡先のリンクがあります。急ぎの場合は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q10) 学生ページはどこにありますか。
A) 学生ページのURLは、https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.phpです。ログインに必要な受付番号とパスワードは、オンライン申請の後に送られるメールに書いてあります。学生ページへのアクセスは、学内無線LANを利用してください。
Q11) 学生ページにアクセスできません。
A) 学内無線LANを利用してください。学内無線LANにアクセスするためのアカウントがまだ発行されていない場合は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q12) 成績が知りたいです。
A) 学生ページで確認してください。成績開示日は授業でお知らせします。参照したい学期の受付番号とパスワードを入力してください。学生ページへのアクセスは、学内の無線LANを利用してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

A) japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jpまでご連絡ください。※ATを@に置き換えてメール送信してください。

【受講科目の選択に関すること】

Q1) いくつまで科目を申請できますか。
A) 上限はありませんが、「日本語演習」を含む日本語科目は最大でも6つを目安にしてください。多文化交流科目は、最大3つを目安にしてください。
Q2) 新規学生です。自分の日本語レベルがわかりません。
A) まずはプレースメントテストを受験してください。その結果に基づいてクラスを申請してください。
Q3) 前学期に履修した科目のレベルがばらばらです。プレースメントテストを受けない場合、今学期は、どのレベルを履修することができますか。
A) 先学期よりも一つ上のレベルのクラスをそれぞれ選んでください。
Q4) 前学期に不合格だったら、また同じレベルのクラスを履修しなければなりませんか?
A) 合格していないのであれば、同じレベルのクラスを履修しなければなりません。ただし、プレースメントテストを受けて、上のレベルのクラスの点数が取れたら、上のクラスを申請出来ます。
Q5) クラスのAとBの違いは何ですか。
A) 基本的に同じ内容のクラスです。ただし、初級漢字クラスは、A(Cも)は非漢字圏学生向け、Bは、中国や韓国などの漢字圏学生向けの授業です。
Q6) 月曜日にAクラス、火曜日にBクラスを受講できますか。
A) できません。Aクラスで2コマか、Bクラスで2コマとってください。AクラスとBクラスで同じ先生が教えていても、曜日によってクラスを移ることはできません。
Q7) 「漢字・語彙」だけ受講できますか。
A) 可能ですが、まったく文法がわからないと、漢字の授業を理解するのは難しいです。「初級文法」もしくは「実用日本語」と一緒に受講することをおすすめします。
Q8) 「初級文法」と「実用日本語」の違いは何ですか。
A) 「初級文法」は1年に4クォーター、「実用日本語」は1年に2セメスターで開講します。「初級文法」は週3コマ、「実用日本語」は週2コマのクラスがあります。「実用日本語」は、日常生活に必要な対話力を伸ばすための科目です。クラスでは主にやりとりの練習をするので、文法理解のために自習が必要です。
Q9) 実用日本語クラスを履修していましたが、初級文法クラスに変えられますか?
A) 実用日本語と初級文法クラスのレベルは必ずしも一致しないので、プレースメントテストを受けて自分の日本語レベルにあったクラスを申請してください。
Q10) 「初級口頭表現」だけ受講できますか。
A) 「初級口頭表現」は「初級文法」と一緒に受講しなければなりません。ただし、以下の人は「初級口頭表現」に空きがある場合に限って「初級口頭表現」だけ受講することができます。
  1. プレースメントテストの結果が、申請するクラスよりも1つレベルが上の人。
  2. プレースメントテストを受けていない場合は、申請するレベルの「初級文法」に、既に合格している人。
Q11) 「実用日本語1(運用)」だけ受講できますか。
A) 「実用日本語1(運用)」は「実用日本語1(基礎)」と一緒に受講しなければなりません。ただし、「実用日本語1(基礎)」にもう合格した人は、「実用日本語1(運用)」だけ受講することができます。
Q12) 中級レベルの「運用」だけ受講できますか。
A) 「運用」は「基礎」と一緒に受講しなければなりません。ただし、以下の人は「運用」に空きがある場合に限って「運用」だけ受講することができます。
  1. プレースメントテストの結果が、申請するクラスよりも1つレベルが上の人。
  2. プレースメントテストを受けていない場合は、申請するレベル以上の「基礎」クラスに、既に合格している人。
Q13) 中級レベルを受講したいです。文法が弱いので、文法中心に勉強したいのですが、文法を勉強するクラスはありますか。
A) 文法だけの科目は、中級にはありません。「やりとり」「表現」「理解」のそれぞれのモードで、文法を組み込んだ授業をします。詳しくは、授業概要を見て、科目を選んでください。
Q14) 日本語演習では日本語を勉強することができますか。
A) できます。日本語演習では、日本語で、日本社会や文化に関する内容を学ぶと同時に、大学生活で必要なアカデミック・ジャパニーズを習得することができます。
Q15) 日本語演習を同じ学期に複数受講することはできますか。
A) できます。ただし、たくさんの科目を申し込まないように注意してください。シラバスをよく読んで、自分が興味・関心のある科目のうち2科目を目安に申し込みをしてください。
Q16) 多文化交流科目では日本語を勉強することができますか。
A) できます。ただし、多文化交流科目は、日本語の勉強を直接の目的とするクラスではありません。日本人学生とともに「日本語で」学ぶ科目です。
Q17) 多文化交流科目を同じ学期に複数受講することはできますか。
A) できます。ただし、たくさんの科目を申し込まないように注意してください。そのため、シラバスをよく読んで、自分が興味・関心のある科目のうち3科目を目安に申し込みをしてください。
Q18) 点数よりも下のレベルのクラスを受講することはできますか。
A) 基本的には点数にあったレベルのクラスを申請してほしいですが、日本語能力に自信がない場合は、下のレベルのクラスに申し込むことが出来ます。
Q19) 日本語を使っていなくて忘れてしまったので、履修歴よりも下のクラスを受講することはできますか。
A) できます。ただし、履修する前にプレースメントテストを受けて、その点数にあったクラスを選択することをおすすめします。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

A) japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jpまでご連絡ください。※ATを@に置き換えてメール送信してください。

【プレースメントテストに関すること】

Q1) 新規学生です。プレースメントテストを受験しなくてもいいですか。
A) 初めて一般日本語コースを受講する学生は受験してください。ただし、日本語初習者はテストを受けないで、初級1レベルのクラスを申請してください。
Q2) 継続学生です。プレースメントテストを受験しなくてもいいですか。
A) 基本的には受けなくてもいいです。ただし、以前に「実用日本語」を受講して今学期に初級文法、または中級科目を申請する学生は、かならずプレースメントテストを受けてください。また、初級文法から「実用日本語」に科目を変更する学生もプレースメントテストが必要です。
Q3) 日本語能力試験1級を持っているので、プレースメントテストを受けないで上級科目をとっても良いですか?
A) 一般日本語コースを初めて受講する方は、プレースメントテストを受けてください。日本語能力試験とプレースメントテストは、異なるテストです。初めて受講する場合、必ずプレースメントテストを受けてください。
Q4) プレースメントテストの点数よりも上のクラスを選択しても良いですか。
A) いいえ、だめです。自分の点数に基づいてクラスを選んでください。
Q5) プレースメントテストを受けるときに何か必要なものはありますか。
A) 使用可能なデバイスとインターネットに接続できる環境があれば他には特にありません。指定されたプレースメントテスト受験期間内にオンラインで自分でプレースメントテストを受けてください。プレースメントテストは世界のどこからでも受けることができます。
Q6) プレースメントテストはどのくらい時間がかかりますか。
A) プレースメントテストの申請からテスト終了までの合計で1時間〜2時間程かかります。テスト自体の時間は30分〜1時間程度です。
Q7) プレースメントテストで辞書を使ってもいいですか。
A) いいえ。テストはあなたの日本語力を正しく測定することが目的です。何も使わないで解答してください。
Q8) プレースメントテストを2回受けることはできますか。
A) 指定されたプレースメントテスト受験期間内であれば問題ありません。
Q9) プレースメントテストの途中でエラーが発生し、続けられなくなりました。
A) 再度申し込みをして、プレースメントテストを受け直してください。それでも問題が出る場合は、インターネット環境が整っている環境で受け直す、ブラウザを変更する(推奨ブラウザはChromeです)、デバイスを変えるなどの対応をしてみてください。
Q10) 私のパソコンで、試験の文字(日本語)が読めません。
A) 違うブラウザで試してください。推奨ブラウザは、Chromeです。
Q11) 試験が終わりました。次は何をすればいいですか。
A) 送られてくる試験の成績表を保存してください。次に、オンライン申請の際に点数を入力し、その点数に基づいてクラスを選んでください。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

A) japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jpまでご連絡ください。※ATを@に置き換えてメール送信してください。

【オンライン申請に関すること】

Q1) 申請期間に間に合いませんでした。今からでも申し込めますか。
A) いかなる理由でもオンライン申請期間終了後の申し込みは受け付けません。来学期、申請してください。
Q2) 継続学生です。申請しなくてもいいですか。
A) 受講希望者は全員必ず申請してください。申請しないと受講できません。
Q3) 申請フォームを送信しても何度もエラーが出て送れません。
A) 赤色の*マークの項目が正しく入力されているか確認してください。それでも送信できない場合は、該当する項目がない場合から連絡してください。
Q4) 申請をしましたが、メールが届きません。
A) メールボックスの迷惑メールも確認してください。
Q5) 申請した科目を変更できますか。
A) 申請期間内であれば、再申請してください。再申請により情報は全て上書きされます。受付番号は変わりません。ただし、名前もしくは生年月日が前回申請したものと一致しない場合は、上書きされませんので、注意してください。申請期間が終わってからは変更できません。クラス通知メールが届いてから、学生ページでキャンセルしてください。学生ページへのアクセスは、学内の無線LANを利用してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q6) 登録の名前や誕生日、連絡先を間違えてしまいました。
A) 一番下の「該当する項目がない場合」から正しい情報を連絡してください。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

A) japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jpまでご連絡ください。※ATを@に置き換えてメール送信してください。

【オンライン申請後】

Q1) 申請した科目を変更できますか。
A) 申請期間内であれば、再申請してください。再申請により情報は全て上書きされます。受付番号は変わりません。ただし、名前もしくは生年月日が前回申請したものと一致しない場合は、上書きされませんので、注意してください。申請期間が終わってからは変更できません。クラス通知メールが届いてから、学生ページでキャンセルしてください。学生ページへのアクセスは、学内の無線LANを利用してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q2) 自分の受講クラスはどこでわかりますか。
A) クラス通知メールと学生ページで確認できます。学生ページへのアクセスは、学内の無線LANを利用してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q3) クラス通知メールが届いていません。
A) 受講クラスに関する情報は、授業開始の前日までにメールで届きます。その日までにメールが届かない場合、まずは迷惑メールボックスを確認してください。それでもメールが届いていない場合は、一番下の「該当する項目がない場合」から問い合わせてください。
Q4) 初級文法1の学生です。ひらがな練習用紙が見れません。
A) こちらのリンクからダウンロードしてください。推奨ブラウザは、Chromeです。
Q5) 申請しましたが、希望するクラスが通知のメールに書いてありません。
A) 希望するクラスが定員を超えた場合、抽選をして人数調整するため、希望通りにならないことがあります。
Q6) 申請しましたが、自分のクラスとかぶってしまいキャンセルしたいです。
A) 授業開始日以降、学生ページからキャンセルが出来ますので自分でキャンセルをしてください。
Q7) クラスの変更をお願いしたいです。
A) クラスの変更はできません。授業をキャンセルする場合は、学生ページからキャンセルしてください。学生ページへのアクセスは、学内の無線LANを利用してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q4) クラスに出席できなくなりました。
A) 学生ページからキャンセルしてください。学生ページへのアクセスは、学内の無線LANを利用してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q6) クラスのキャンセルはいつまでできますか。
A) 決まったキャンセル期間はありませんが、学期途中でのキャンセルは他の学生の迷惑になるので、なるべく早めにキャンセルしてください。ただし、HUSTEPと現代日本学プログラムの学生は、個別のキャンセル締切がありますので、それに従ってください。
Q7) クラスは自分のレベルに合わないと思います。
A) まずはクラスの授業に出席して、担当教員に相談してください。勝手にクラスを変えることはできません。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

A) japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jpまでご連絡ください。※ATを@に置き換えてメール送信してください。

[关于课程]

Q1) 在哪里可以找到课程表和教学大纲?
A) 请参见课程大纲。https://jpncourse.oia.hokudai.ac.jp/syllabus_web/web/web_menu.php
Q2) 在哪里上课?
A) 学生交流站(北15西8)或高等教育促进组织(北17西8)。
学生交流站地图:https://maps.app.goo.gl/WzWd2u3eqWzfqUPA7
Q3) 课堂上使用什么教科书?
A)使用教科书的课程已在教学大纲中列出。(请使用下面日语课程大纲列表中的链接查看教科书)
https://jpncourse.oia.hokudai.ac.jp/syllabus_web/web/web_menu.php
Q4) 我可以不注册就参加讲座吗?
A) 不行
Q5) 我的配偶(妻子或丈夫)可以申请吗?
A) 不行
Q6) 上课出勤有哪些规定?
A) 出勤率必须至少达到70%,期末成绩必须至少达到60%才能及格。
Q7) 我来日本晚了。我将无法参加第一堂课。
A) 请从页面底部「如果没有与您想知道的内容相对应的项目」联系我们。
Q8) 我未经许可缺课。
A) 请联系您的老师,即使是在课后。
Q9) 我想知道负责老师的详细联系方式。
A) 您将在申请通知邮件中找到联系讲师的链接。如果您需要紧急联系讲师,请使用底部的 "无适用项目" 链接。
Q10) 在哪里可以找到学生网页?
A) 学生页面的URL是https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php。登录所需的接待号码和密码写在在线申请后发送的电子邮件中。学生网页可通过校园无线局域网访问。
Q11) 我无法访问学生页面。
A) 使用校园无线局域网。如果您尚未获得访问校园无线局域网的账号,请通过底部的 "无适用项目" 栏与我们联系。接收号码和密码写在您在线申请后收到的电子邮件中。如果您找不到电子邮件,请通过页面底部的 "如果不适用" 部分联系我们。
Q12) 我想知道成绩。
A) 查看学生页面。您将在课堂上收到成绩公布日期的通知。输入要查询的学期的接待号码和密码。请使用校园无线局域网访问学生页面。接收编号和密码写在您提交在线申请后收到的电子邮件中。如果您找不到电子邮件,请通过页面底部的 "无适用项目" 链接联系我们。
如果没有与您想知道的内容相对应的项目
我已检查了所有内容,但没有相关项目

A) 请通过 japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp 与我们联系。*请将 AT 替换为 @ 并发送电子邮件。

[关于科目选择]

Q1) 我可以申请几门课程?
A) 日语课程(包括 "日语练习" )没有上限,但建议最多选修六门。多元文化交流课程最多不超过三门。
Q2) 我是一名新学生。我不知道自己的日语水平。
A) 首先,参加在线分班考试。 根据测试结果,您可以申请上课。
Q3) 我在上学期选修了不同级别的课程。如果我不参加分级考试,这学期我可以选修哪个级别的课程?
A) 每个班级选择的每个科目都应比上学期高一个级别。
Q4) 如果我在上一学期的成绩不及格,我是否必须再选一门相同级别的课?
A) 是的。您必须选修同一级别的课程。但是,如果您参加了分班考试并获得了更高一级课程的分数,您可以申请更高的课程。
Q5) 同一科目的 A 班和 B 班有什么区别?
A) 这些班级的内容基本相同。不过,初级汉字班 A(和 C)面向不讲汉字的学生,而 B 则面向来自中国、韩国和其他国家讲汉字的学生。
Q6) 我可以周一上 A 课,周二上 B 课吗?
A) 这是不允许的--即使 A 班和 B 班由同一教师任教,也不能根据一周中的不同日子从一个班转到另一个班。
Q7) 我可以只参加 "汉字/词汇" 课程吗?
A) 这是可能的,但如果完全不懂语法,就很难理解汉字课程。建议与 "初级语法" 或 "实用日语" 一起学习。
Q8) "初级语法" 和 "实用日语" 有什么区别?
A) 初级语法每年开设四个季度,实用日语每年开设两个学期。初级语法每周三节课,实用日语每周两节课。实用日语旨在培养日常生活中所需的互动技能。在课堂上,学生主要练习互动,因此需要自学来理解语法。
Q9) 我现在正在上实用日语课,可以转到初级语法课吗?
A) 实用日语班和初级语法班的水平不一定一致,因此您应该参加分班考试,申请与您的日语水平相匹配的班级。
Q10) 我可以只参加 "初级口语表达 "课程吗?
A) "初级口语表达 "课程必须与 "初级语法 "课程一起学习。但是,以下学生只能在初级口语表达班有空位的情况下选修初级口语表达。
  1. 其分级考试成绩比申请的班级高一级。
  2. 未参加分班考试,但已通过所申请级别的 "初级语法 "课程。
Q11) 我可以只学习实用日语1(運用)吗?
A) "实用日语1(運用)" 必须与 "实用日语1(基础)" 一起学习。但是,已经通过 "实用日语1(基础)" 的学生能选修 "实用日语1(運用)"。
Q12) 我可以只参加中级的 "運用 "课程吗?
A) "運用 "课程必须与 "基础 "课程一起参加。但以下人员只能在 "運用 "课程有空位的情况下参加 "運用 "课程。
  1. 其分级考试成绩比所申请的班级高一级。
  2. 未参加分班考试,但已通过 "基础 "班的考试,成绩达到或超过其申请的级别。
Q13) 我想参加中级班。 我的语法很薄弱,我想重点学习语法,有语法班吗?
A) 中级班不开设纯语法课程。这些课程将语法融入到 "互动"、"表达 "和 "理解 "等不同模式中。如需了解更多信息,请参阅课程大纲并选择科目。
Q14) 我可以在日语练习中学习日语吗?
A) 学生可以用日语了解日本社会和文化,同时掌握大学生活所需的学术日语。
Q15) 我可以在同一学期选修一门以上的日语练习课程吗?
A) 您可以。但是,请注意不要申请太多科目。请仔细阅读教学大纲,申请您感兴趣的两个科目。
Q16) 我能在多元文化课程中学习日语吗?
A) 您可以。但是,多元文化交流课程并不是以学习日语为直接目的的课程。它们是与日本学生一起 "用日语 "学习的科目。
Q17) 我可以在同一学期选修一门以上的多元文化交流课程吗?
A) 可以。但请注意,不应申请过多的科目。因此,请仔细阅读教学大纲,至少报考三个您感兴趣的科目。
Q18) 我可以选修比我的分级考试分数低的课程吗?
A) 基本上,您应根据自己的分数申请相应级别的班级,但如果您对自己的日语能力没有信心,也可以申请级别较低的班级。
Q19) 因为没有使用过日语,所以忘记了,我可以选修比我选修的课程级别低的课程吗?
A) 可以。不过,建议您在入学前参加分班考试,并选择与您的分数相匹配的班级。
如果没有与您想知道的内容相对应的项目
我已检查了所有内容,但没有相关项目

A) 请通过 japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp 与我们联系。*请将 AT 替换为 @ 并发送电子邮件。

[关于分级考试]

Q1) 我是新生。我必须参加分班考试吗?
A) 首次参加普通日语课程的学生应参加考试。但是,初次学习日语的学生无需参加分班考试,但应申请初级1的課程。
Q2) 进修生。我必须参加分班考试吗?
A) 基本上不需要参加。但是,以前学过实用日语,本学期申请初级语法或中级日语的学生必须参加分级考试。从初级语法转到实用日语的学生也需要参加分级考试。
Q3) 我有日语能力考试(JLPT)1级的成绩,是否可以不参加分级考试,直接选修高级科目?
A) 首次选修日语课程的学生必须参加分级考试。日本语能力测试和分级考试是两种不同的考试。如果您是第一次选课,则必须参加分级考试。
Q4) 我可以选择高于分班考试分数的班级吗?
A) 不可以。根据分数选择班级。
Q5) 参加分级考试需要什么?
A) 您只需一台设备(如个人电脑)和互联网接入,无需其他任何设备。在规定的分级测试时间内自行在线参加分级测试。分级测试可在世界任何地方进行。
Q6) 分级考试需要多长时间?
A) 从申请到完成分班考试总共需要1到2个小时。测试本身需要30分钟到1小时。
Q7) 我可以在分班考试中使用字典吗?
A) 不能。测试旨在正确衡量您的日语水平。请在不使用任何工具的情况下回答问题。
Q8) 我可以参加两次分级考试吗?
A) 在指定的分班考试时间内,您可以多次参加分班考试。
Q9) 分级测试过程中出现错误,无法继续。
A) 重新申请并再次参加分班考试。如果仍有问题,请尝试在网络连接良好的环境中重新进行测试,更换浏览器(推荐使用Chrome浏览器)或更换设备。
Q10) 我无法在电脑上阅读测试的文字。
A) 请尝试使用其他浏览器。建议使用Chrome浏览器。
Q11) 我已经完成了考试。下一步我该怎么做?
A) 保存发送给您的考试分数成绩单。然后,您就可以在在线申请中输入分数,并根据分数选择课程。
当相关项目不适用时
我已检查了所有内容,但没有相关项目

A) 请通过 japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp 与我们联系。*请将 AT 替换为 @ 并发送电子邮件。

[关于在线申请]

Q1) 我错过了申请时间。我还能申请吗?
A) 在线申请期结束后,无论任何理由,恕不接受申请。请在下学期申请。
Q2)我是上学期的学生。我必须申请吗?
A) 所有申请人必须申请参加课程。如果不申请,将无法参加课程。
Q3) 提交申请表时一直出错,无法发送。
A) 检查标有红色 * 的项目是否输入正确。如果仍然无法发送信息,请在没有相关项目联系我们。
Q4) 我已提交申请,但没有收到电子邮件。
A) 请检查邮箱中的垃圾邮件。
Q5) 我可以更改申请的科目吗?
A) 在申请期限内重新申请。重新申请将覆盖所有信息。收据编号保持不变。但请注意,如果姓名或出生日期与上次申请的不一致,则不会被覆盖。申请期结束后不能进行更改。只有在收到上课通知邮件后,才能在学生页面上取消。请使用校园无线局域网访问学生页面。录取编号和密码写在您在线申请后收到的电子邮件中。如果您找不到邮件,请通过底部的 "无适用项目 "链接联系我们。
Q6) 我在登记时弄错了姓名、生日或联系方式。
A) 请联系我们,提供底部 "如果没有相关项目 "部分的正确信息。
当相关项目不适用时
我已检查了所有内容,但没有相关项目

A) 请通过 japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp 与我们联系。*请将 AT 替换为 @ 并发送电子邮件。

[在线申请后]

Q1) 我可以更改我申请的科目吗?
A) 在申请期限内重新申请。重新申请将覆盖所有信息。收据编号保持不变。但请注意,如果姓名或出生日期与上次申请的不一致,则不会被覆盖。申请期结束后不能进行更改。只有在收到上课通知邮件后,才能在学生页面上取消。请使用校园无线局域网访问学生页面。录取编号和密码写在您在线申请后收到的电子邮件中。如果您找不到邮件,请通过底部的 "无适用项目" 链接联系我们。
Q2) 如何知道我参加的是哪个班级?
A) 您可以在班级通知邮件和学生页面上找到相关信息。要访问学生页面,请使用校园内的无线局域网。接收号码和密码写在在线申请后发送的电子邮件中。如果您找不到邮件,请通过底部的 "无适用项目" 链接联系我们。
Q3) 我没有收到上课通知邮件。
A) 开课前,我们会通过电子邮件向您发送有关课程班的信息。如果您在该日期之前没有收到电子邮件,请先检查您的垃圾邮件箱。如果您仍未收到电子邮件,请通过页面底部的 "无适用项目" 链接联系我们。
Q4) 我是初级语法1的学生。我看不到平假名练习页。
A) 您可以从以下链接下载
推荐使用 Chrome 浏览器。
Q5) 我已经申请了,但我想要的班级不在通知邮件中。
A) 如果您想要的班级超额报名,将通过抽签来调整名额,因此您可能无法参加您申请的班级。
Q6) 我申请了,但我想取消申请,因为它与我的课程冲突。
A) 开课第一天后,您可以在学生页面上自行取消课程。
Q7) 我想申请更换班级。
A) 课程不可更改。如果您想取消课程,必须通过学生页面进行操作。 要访问学生页面,请使用校园内的无线局域网。 接收号码和密码写在您在线申请后收到的电子邮件中。 如果您找不到电子邮件,请通过底部的 "无适用项目 "链接与我们联系。
Q8) 由于某些原因,我不能再去上课了。
A) 从学生页面取消。 要访问学生页面,请使用校园内的无线局域网。 接收号码和密码写在您提交在线申请后收到的电子邮件中。 如果您找不到电子邮件,请通过底部的 "无适用项目 "链接联系我们。
Q9) 多久可以取消课程?
A) 没有固定的取消期限,但在学期中间取消会给其他学生带来不便,因此请尽快取消。但是,HUSTEP 和当代日本研究课程的学生有单独的取消期限,必须遵守。
Q10) 我认为我申请的班级不适合我的水平。
A) 您必须先去上课,并与老师商量。未经许可,您不能更换班级。
当相关项目不适用时
我已检查了所有内容,但没有相关项目

A) 请通过 japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp 与我们联系。*请将 AT 替换为 @ 并发送电子邮件。

[About classes]

Q1) Where can I find class schedules and syllabuses?
A) Please read the class outline:https://jpncourse.oia.hokudai.ac.jp/syllabus_web/web/web_menu.php
Q2) Where are classes held?
A) Classes are held at the Student Communication Station (Kita 15 Nishi 8) or the Institute for the Advancement of Higher Education (Kita 17 Nishi 8).
The URL for the map of the Student Communication Station:https://maps.app.goo.gl/WzWd2u3eqWzfqUPA7
Q3) What textbooks do you use in class?
A) Textbooks are written in syllabus. Please go to the link below for Japanese Language course guide to confirm textbook.
https://jpncourse.oia.hokudai.ac.jp/syllabus_web/web/web_menu.php
Q4) Can I audit a class?
A) No, you can’t.
Q5) Can my spouse (wife/husband) apply?
A) No, they can’t.
Q6) Can you tell me the attendance/absence rules?
A) The passing criteria are 70% in attendance and 60% in final result.
Q7) My arrival in Japan will be delayed and I can’t attend the first class.
A) Please contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q8) I missed a class without notice.
A) Please contact your instructor even if it is after class.
Q9) I want to know the contact details of the instructor in charge.
A) We inform you the link of an instructor Email address when we send you the confirmation of your application. If you urgently need the information, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q10) Where is the online student page?
A) The URL for the student page is below.
(https://jpncourse2.oia.hokudai.ac.jp:22443/student/login.php)
Your Application number and Password are written in the email after you apply classes online. Use HINES-WLAN to access the Student Page.
Q11) I want to know my grades.
A) Go to the Student Page. Grading dates will be announced in class. To see your grades, enter your Application number and password for the semester you wish to refer to. Use HINES-WLAN to access the Student Page. Your Application number and password can be found in the email sent to you after the online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q12) I can’t access the Student Page.
A) Use HINES-WLAN. If your account for accessing the University wireless LAN has not been issued, contact us through “No item applicable” at the bottom. Your Application number and password can be found in the email sent to you after the online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
No item applicable.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

A) Please contact us at (japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp). ※Please replace AT with @ when sending e-mails.

[About the selection of subjects]

Q1) How many subjects can I apply for?
A) There is no upper limit, but please apply for a maximum of six Japanese language classes if you include “Japanese Language Seminar”. For the Co-learning Multicultural Classrooms, a maximum of three classes are recommended.
Q2) I am a new student. I don’t know my Japanese proficiency level.
A) Please take a placement test first. Apply classes based on the results.
Q3) The levels of subjects I took in the last semester were inconsistent. If I didn’t take the Placement Test, which level can I apply for this semester?
A) Choose a class which is one level higher than the last semester.
Q4) Do I have to take the same level class again if I failed the previous semester?
A) If you have not passed the class, you must take a class at the same level. However, if you take the placement test and get a score of higher level class, you can apply for the class.
Q5) What are the differences between A class and B class?
A) Class contents are basically the same. However, for Introductory Kanji & Vocabulary classes, A (and also C) classes are for Non-Kanji Background learners and B classes are for Kanji Background Learners such as Chinese and Korean students.
Q6) Can I take an A class on Monday and a B class on Tuesday?
A) No, you can’t. You need to take two A classes or two B classes. You can’t move from an A class to a B class, or vice versa, on different days of the week even if the same instructor teaches both classes.
Q7) Can I take only Kanji & Vocabulary?
A) Yes, you can; however, it would be difficult for you to understand classes in kanji if you don’t know the grammar at all. We recommend you to take Introductory Grammar or Survival Japanese together.
Q8) What are the differences between Introductory Grammar and Survival Japanese?
A) Introductory Grammar is offered four quarters per year and Survival Japanese is offered two semesters per year. There are three Introductory Grammar classes per week and Survival Japanese has two classes per week. Survival Japanese is a course designed to develop conversation ability necessary for everyday life so students will mainly practice conversations. You will need self-study to undrestand Japanese grammar.
Q9) I took Survival Japanese class, but can I change it to the Introductory Japanese Grammar class?
A) The level of Survival Japanese and Introductory Japanese Grammar class does not match exactly, so please take the placement test and apply for the class that matches your Japanese level.
Q10) Can I take Introductory Communication only?
A) You must take Introductory Communication together with Introductory Grammar. However, the following students may take only “Introductory Communication” class if it is not filled to capacity.
  1. Students whose Placement Test results are one level higher than the class you are applying.
  2. Students who haven’t taken the Placement Test but have already passed Introductory Grammar for the level they are applying for.
Q11) Can I take Survival Japanese 1 (Practical) only?
A) You must take Survival Japanese 1 (Practical) together with Survival Japanese 1 (Basic). However, you can take just Survival Japanese 1 (Practical) if you have already passed Survival Japanese 1 (Basic).
Q12) I want to take intermediate level class. I want to focus on grammar as my grammar is poor. Are there any classes where I can learn grammar?
A) There are no grammar-focused subjects in the intermediate level. Grammar is incorporated in each of the class modes: Interaction, Expression, and Comprehension. Refer to the class outline for details and select your subjects.
Q13) Can I take Intermediate “Practical” subjects only?
A) You must take “Practical” subjects together with “Basic” subjects. However, the following students may take only “Practical” class if if it is not filled to capacity.
  1. Students whose Placement Test results are one level higher than the class you are applying.
  2. Students who haven’t taken the Placement Test but have already passed a “Basic” class at a level higher than the level they are applying for.
Q14) Can I learn Japanese through Japanese Seminar?
A) Of course, you can. By taking Japanese Seminar, you will learn about Japanese society and culture as well as master academic Japanese necessary for university study.
Q15) Can I take multiple Japanese Seminar subjects in the same semester?
A) Yes, you can. However, please be careful not to apply for too many subjects. Read the syllabuses carefully and apply for two subjects you are especially interested in.
Q16) Can I learn Japanese through Co-learning in Multicultural Classrooms?
A) Of course, you can. However, Japanese language learning is not the primary aim of Co-learning in Multicultural Classrooms. The students will learn “in Japanese” with Japanese students.
Q17) Can I take multiple Co-learning in Multicultural Classrooms subjects in the same semester?
A) Yes, you can. However, please be careful not to apply for too many subjects. Read the syllabuses carefully and apply for three subjects from the ones you are especially interested in.
Q18) Can I take classes at a level lower than my score?
A) Basically, it is recommended to apply for a class at the level appropriate to your score, but if you are not confident in your Japanese language ability, you can apply for a lower class.
Q19) I haven't used Japanese since I took Japanese classes and have forgotten it. Can I take a class lower than the level I took last time?
A) Yes, you can. However, we recommand you to take a placement test before applying for classes and select a class that matches your score.
No item applicable.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp ※Please replace AT with @ when sending e-mails.

[About the Placement Test]

Q1) I am a new student. Is it OK for me not to take the Placement Test?
A) You must take the test if you are taking the General Japanese Course for the first time. However, if you have not previously studied Japanese, please do not take the test and apply for Introductory 1 level class.
Q2) I am a continuing student. Is it OK for me not to take the Placement Test?
A) You do not have to take the test. Please note that if you took Survival Japanese before and are applying for Introductory Japanese Grammar or Intermediate subjects this semester, you are required to take the Placement Test. You also need to take the Placement Test if you are changing from Introductory Grammar to Survival Japanese.
Q3) I have JLPT Level 1. Can I apply for advanced courses without taking the placement test?
A) Students who are taking the General Japanese Course for the first time must take a placement test. The JLPT and the placement test are different tests. If you are taking the course for the first time, you must take a placement test.
Q4) May I choose a class higher than my placement test score level?
A) No, you must choose your class based on your score.
Q5) What do I need when I take the Placement Test?
A) You only need an available device and an internet connection. Placement tests must be taken individually during the placement test period. You can take the placement test online from anywhere in the world.
Q6) How long does the Placement Test take?
A) It will take about 1-2 hours when you apply the test until you receive the test result. The test itself is about 30 minutes to 1 hour.
Q7) Can I use dictionaries during the Placement Test?
A) No, you can’t. The test is for accurately assessing your Japanese language level. Answer all questions without using any help.
Q8) Can I take the Placement Test twice?
A) Yes, you can. You can take as many test as you want during the placement test period.
Q9) An error occurred during the Placement Test and I couldn’t continue the test.
A) Please re-apply and take the placement test again. If you still have problems, please try to do the things as follows. Taking the test again with an environment with a good Internet connection, change your browser (the recommended browser is Chrome), or change your device.
Q10) I can’t read the text of the test (Japanese) on my computer.
A) Try different browsers. We recommend Chrome.
Q11) I have completed the test. What do I need to do next?
A) Please save the score report you receive from TTBJ by an Email. Please regisiter classes based on the scores when you apply online.
No item applicable.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp ※Please replace AT with @ when sending e-mails.

[About online application]

Q1) I couldn’t apply during the application period. Can I still apply?
A) Applications will not be accepted after the online application period for any reason. Please apply next semester.
Q2) I am a continuing student. Is it OK for me not to apply?
A) All students wishing to attend the course must apply. You can’t attend the course if you don’t apply.
Q3) I keep getting an error when submitting the application form and cannot send it.
A) Please check boxes with a red mark on the form are filled correctly. If you still cannot submit the form, please contact us from the "No item applicable" on the bottom.
Q4) I applied but haven’t received an email.
A) Check your spam folder.
Q5) Can I change the subjects I applied for?
A) You can re-apply if it’s still within the application period. Your re-application will overwrite all previous information except for your receipt number. Make sure to enter your correct ID information; please note, your previous information will not be overwritten if you enter a name or a date of birth that does not match the previously submitted information. You can’t make changes once the application period has ended. You need to cancel your registered subjects on the Student Page after you receive the class notification email. Use HINES-WLAN to access the Student Page. Your receipt number and password can be found in the email sent to you after the online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q6) I registered a wrong name/ date of birth/ contact.
A) Inform us correct information through “No item applicable” at the bottom.
No item applicable.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp ※Please replace AT with @ when sending e-mails.

[After online application]

Q1) Can I change the subjects I applied for?
A) You can re-apply if it’s still within the application period. Your re-application will overwrite all previous information except for your receipt number. Make sure to enter your correct ID information; please note, your previous information will not be overwritten if you enter a name or a date of birth that does not match the previously submitted information. You can’t make changes once the application period has ended. You need to cancel your registered subjects on the Student Page after you receive the class notification email. Use HINES-WLAN to access the Student Page. Your receipt number and password can be found in the email sent to you after your online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q2) Where can I find out classes I am taking?
A) You can confirm them on the class notification email and the Student Page. Use HINES-WLAN to access the Student Page. Your receipt number and password can be found in the email sent to you after the online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q3) I haven’t received the class notification email.
A) Information about your class will be sent to you by email at least one day before the class starts. If you don’t receive the email by that day, please check your spam folder. If you still can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q4) I am a beginner grammar 1 student. I cannot see the hiragana practice sheet.
A) Please download from this link. The recommended browser is Chrome.
Q5) I applid classes but my prefered class is not mentioned in the notification email.
A) If the class you wish to enroll in is oversubscribed, your might not be able to take the class because there is a possibility that we have a draw due to the oversubscription.
Q6) I registered Japanese class, but it conflicts with my class so I want to cancel Japanese class.
A) You can cancel the class by yourself on the student page when the semester begins.
Q7) I want to change my classes.
A) You can’t change your classes. You can cancel your classes on the Student Page. Use HINES-WLAN to access the Student Page. Your receipt number and password can be found in the email sent to you after the online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q8) I can’t attend the class anymore.
A) You need to cancel your registered classes on the Student Page. Use HINES-WLAN to access the Student Page. Your receipt number and password can be found in the email sent to you after the online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q9) By when can I cancel my classes?
A) There is no fixed cancellation period. However, please refrain from cancelling your classes during a term as it will inconvenient for other students so cancel it as soon as possible. Please note there are separate cancellation deadlines are in place and must be followed for the HUSTEP and the MJSP students.
Q10) The classes I have been applied for does not match my level.
A) First of all, attend the classes and consult with the instructors. You can’t change your class without notice.
No item applicable.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp ※Please replace AT with @ when sending e-mails.