該当する質問項目を選んでください。

授業に関すること
受講科目の選択に関すること
オンライン申請に関すること
プレースメントテストに関すること
クラス配置に関すること

请选择项目。

有关上课事宜
有关选择听课科目事宜
有关在线申请事宜
有关分级考试事宜
有关分班事宜

Please choose the question item.

About classes
About the selection of subjects
About online application
About the Placement Test
About class placement

【授業に関すること】

Q1) 授業日程、シラバスはどこで確認できますか。
A) 授業概要を見てください。https://jpncourse.oia.hokudai.ac.jp/syllabus_web/web/web_menu.php
Q2) 授業はどこでしますか。
A) 学生交流ステーション(北15西8)もしくは高等教育推進機構(北17西8)です。
Q3) 聴講はできますか。
A) できません。
Q4) 出欠のルールについて教えてください。
A) 出席は70%以上、最終成績は60%以上が合格基準です。遅刻は3回で欠席1回になります。遅刻の時間は、担当教員の指示に従ってください。
Q5) 来日が遅れます。初回授業に出席できません。
A) 一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q6) 無断で授業を休んでしまいました。
A) 担当教員に連絡しないで、3回連続で欠席すると、無断キャンセルとなり、その科目を受講することができません。授業後でもいいので、担当教員に連絡してください。
Q7) 担当教員の連絡先が知りたいです。
A) 初回授業で担当教員に直接聞いてください。急ぎの場合は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q8) 成績が知りたいです。
A) 学生ページで確認してください。成績開示日は授業でお知らせします。参照したい学期の受付番号とパスワードを入力してください。学生ページへのアクセスは、HINES-WLANを利用してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q9) 学生ページにアクセスできません。
A) HINES-WLANを利用してください。学内無線LANにアクセスするためのアカウントがまだ発行されていない場合は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

A) japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jpまでご連絡ください。※ATを@に置き換えてメール送信してください。

【受講科目の選択に関すること】

Q1) いくつまで科目を申請できますか。
A) 上限はありませんが、「日本語演習」を含む日本語科目は最大でも6つを目安にしてください。多文化交流科目は、最大3つを目安にしてください。
Q2) 新規学生です。自分の日本語レベルがわかりません。
A) 初級か中級かがわからない人は、両方を申請してください。中級か上級かがわからない人は、自分で判断してどちらかを申請してください。レベルの目安としては、中級はJLPTがN3以上かCEFRがB1以上。 上級はJLPTがN1かCEFRがC2です。
Q3) 前学期に履修した科目のレベルがばらばらです。プレースメントテストを受けない場合、今学期は、どのレベルに自動的に配置されますか。
A) 最終的には全レベルを総合して判断されます。まずは、自分の希望する科目と時間を選択してください。
Q4) 初級もしくは中級のレベルを選ぶことはできますか。
A) できません。過去の受講歴かプレースメントテストの成績によって決定されます。
Q5) クラスのAとBの違いは何ですか。
A) 基本的に同じ内容のクラスです。ただし、初級漢字クラスは、A(Cも)は非漢字圏学生向け、Bは、中国や韓国などの漢字圏学生向けの授業です。
Q6) 月曜日にAクラス、火曜日にBクラスを受講できますか。
A) できません。Aクラスで2コマか、Bクラスで2コマとってください。AクラスとBクラスで同じ先生が教えていても、曜日によってクラスを移ることはできません。
Q7) 「漢字・語彙」だけ受講できますか。
A) 可能ですが、まったく文法がわからないと、漢字の授業を理解するのは難しいです。「初級文法」もしくは「実用日本語」と一緒に受講することをおすすめします。
Q8) 「初級文法」と「実用日本語」の違いは何ですか。
A) 「初級文法」は1年に4クォーター、「実用日本語」は1年に2セメスターで開講します。「初級文法」は週3コマ、「実用日本語」は週2コマのクラスがあります。「実用日本語」は、日常生活に必要な対話力を伸ばすための科目です。クラスでは主にやりとりの練習をするので、文法理解のために自習が必要です。
Q9) 「初級口頭表現」だけ受講できますか。
A) 「初級口頭表現」は「初級文法」と一緒に受講しなければなりません。ただし、以下の人は「初級口頭表現」に空きがある場合に限って「初級口頭表現」だけ受講することができます。
  1. プレースメントテストの結果が、中級レベルの人。
  2. プレースメントテストを受けていない場合は、申請するレベルの「初級文法」に、もう合格した人。
Q10) 「実用日本語1(運用)」だけ受講できますか。
A) 「実用日本語1(運用)」は「実用日本語1(基礎)」と一緒に受講しなければなりません。ただし、「実用日本語1(基礎)」にもう合格した人は、「実用日本語1(運用)」だけ受講することができます。
Q11) 中級レベルを受講したいです。文法が弱いので、文法中心に勉強したいのですが、文法を勉強するクラスはありますか。
A) 文法だけの科目は、中級にはありません。「やりとり」「表現」「理解」のそれぞれのモードで、文法を組み込んだ授業をします。詳しくは、授業概要を見て、科目を選んでください。
Q12) 中級レベルの「運用」だけ受講できますか。
A) 「運用」は「基礎」と一緒に受講しなければなりません。ただし、以下の人は「運用」に空きがある場合に限って「運用」だけ受講することができます。
  1. プレースメントテストの結果が、上級レベルの人。
  2. プレースメントテストを受けていない場合は、申請するレベル以上の「基礎」クラスに、もう合格した人。
Q13) 上級レベルは同じモードで複数受講することができますか。
A) できません。上級レベルの科目はトピック別ですが、同じモードで複数受講はできません。たとえば、「やりとり」を2クラス履修することはできませんが、「表現」「理解」のクラスとは同時に受講できます。ただし、現代日本学プログラム、日本語・日本文化研修プログラムの学生は、同じモードで複数受講が可能です。
Q14) 日本語演習では日本語を勉強することができますか。
A) もちろんできます。日本語演習では、日本語で、日本社会や文化に関する内容を学ぶと同時に、大学生活で必要なアカデミック・ジャパニーズを習得することができます。
Q15) 日本語演習を同じ学期に複数受講することはできますか。
A) できます。ただし、たくさんの科目を申し込まないように注意してください。シラバスをよく読んで、自分が興味・関心のある科目のうち2科目を目安に申し込みをしてください。
Q16) 多文化交流科目では日本語を勉強することができますか。
A) もちろんできます。ただし、多文化交流科目は、日本語の勉強を直接の目的とするクラスではありません。日本人学生とともに「日本語で」学ぶ科目です。
Q17) 多文化交流科目を同じ学期に複数受講することはできますか。
A) できます。ただし、たくさんの科目を申し込まないように注意してください。そのため、シラバスをよく読んで、自分が興味・関心のある科目のうち3科目を目安に申し込みをしてください。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

A) japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jpまでご連絡ください。※ATを@に置き換えてメール送信してください。

【オンライン申請に関すること】

Q1) 申請期間に間に合いませんでした。今からでも申し込めますか。
A) いかなる理由でもオンライン申請期間終了後の申し込みは受け付けません。来学期、申請してください。
Q2) 継続学生です。申請しなくてもいいですか。
A) 受講希望者は全員必ず申請してください。申請しないと受講できません。
Q3) 配偶者(妻や夫)は申請できますか。
A) できません。
Q4) 申請をしましたが、メールが届きません。
A) メールボックスの迷惑メールも確認してください。中国の学生は、163のメールサービス以外を使うことも検討してください。
Q5) 申請した科目を変更できますか。
A) 申請期間内であれば、再申請してください。再申請により情報は全て上書きされます。受付番号は変わりません。ただし、名前もしくは生年月日が前回申請したものと一致しない場合は、上書きされませんので、注意してください。申請期間が終わってからは変更できません。クラス通知メールが届いてから、学生ページでキャンセルしてください。学生ページへのアクセスは、HINES-WLANを利用してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q6) 登録の名前や誕生日を間違えてしまいました。
A) 一番下の「該当する項目がない場合」から正しい情報を連絡してください。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

A) japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jpまでご連絡ください。※ATを@に置き換えてメール送信してください。

【プレースメントテストに関すること】

Q1) 新規学生です。プレースメントテストを受験しなくてもいいですか。
A) 初めて一般日本語コースを受講する学生は受験してください。ただし、日本語初習者は自動的に初級1レベルに配置されるので受験しないでください。
Q2) 継続学生です。プレースメントテストを受験しなくてもいいですか。
A) 受けても受けなくてもいいですが、プレースメントテストを受験して、点数が悪かった場合、前に受講したクラスより下のクラスになることもあります。ただし、以前に「実用日本語」を受講して今学期に初級文法、または中級科目を申請する学生は、かならずプレースメントテストを受けてください。また、初級文法から「実用日本語」に科目を変更する学生もプレースメントテストが必要です。
Q3) 前学期、集中日本語コースを受講しました。プレースメントテストを受験しなくてもいいですか。
A) 初めて一般日本語コースを受講する人は、必ず受験してください。
Q4) プレースメントテストを受けるときに何か必要なものはありますか。
A) 受付番号とパスワードが必要です。オンライン申請後にメールでお知らせします。
Q5) プレースメントテストはどのくらい時間がかかりますか。
A) 制限時間は50分です。最後の問題まで解答すれば、50分よりも早く終わることができます。
Q6) プレースメントテストで辞書を使ってもいいですか。
A) いいえ。テストはあなたの日本語力を正しく測定することが目的です。何も使わないで解答してください。初回授業でもう一度、日本語力を測定します。
Q7) プレースメントテストを2回受けることはできますか。
A) できません。
Q8) プレースメントテストの途中でエラーが発生し、続けられなくなりました。
A) エラーが発生した時間を書いて、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q9) 私のパソコンで、試験の文字(日本語)が読めません。
A) 違うブラウザで試してください。推奨ブラウザは、Chromeです。
Q10) 試験が終わりました。次は何をすればいいですか。
A) 授業開始の前日までに、日本語コースから受講クラスと教室が書かれたメールが送られてきます。それを待ってください。
Q11) プレースメントテストの点数が悪かったら、希望クラスに入れませんか。
A) 入れません。最終的なクラスはテストの結果によって決まります。
Q12) プレースメントテストの点数が知りたいです。
A) 点数は公開していません。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

A) japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jpまでご連絡ください。※ATを@に置き換えてメール送信してください。

【クラス配置に関すること】

Q1) 申請した科目を変更できますか。
A) 申請期間内であれば、再申請してください。再申請により情報は全て上書きされます。受付番号は変わりません。ただし、名前もしくは生年月日が前回申請したものと一致しない場合は、上書きされませんので、注意してください。申請期間が終わってからは変更できません。クラス通知メールが届いてから、学生ページでキャンセルしてください。学生ページへのアクセスは、HINES-WLANを利用してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q2) 自分の受講クラスはどこでわかりますか。
A) クラス通知メールと学生ページで確認できます。学生ページへのアクセスは、HINES-WLANを利用してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q3) クラス通知メールが届いていません。
A) 受講クラスに関する情報は、授業開始の前日までにメールで届きます。その日までにメールが届かない場合、まずは迷惑メールボックスを確認してください。それでもメールが届いていない場合は、一番下の「該当する項目がない場合」から問い合わせてください。
Q4) 配置されたクラスに出席できなくなりました。
A) 学生ページからキャンセルしてください。学生ページへのアクセスは、HINES-WLANを利用してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q5) 配置されたクラスの変更をお願いしたいです。
A) クラスの変更はできません。授業をキャンセルする場合は、学生ページからキャンセルしてください。学生ページへのアクセスは、HINES-WLANを利用してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q6) 配置された授業のキャンセルはいつまでできますか。
A) 決まったキャンセル期間はありませんが、学期途中でのキャンセルは他の学生の迷惑になるのでご遠慮ください。ただし、HUSTEPと現代日本学プログラムの学生は、個別のキャンセル締切がありますから、注意してください。
Q7) 配置されたクラスは自分のレベルに合わないと思います。
A) まずは配置されたクラスの授業に出席して、担当教員に相談してください。勝手にクラスを変えることはできません。
Q8) 希望していないクラスに配置されました。
A) 最終的なクラス配置は、過去の受講歴かプレースメントテストの成績によって決定します。必ずしも希望した曜日やレベルのクラスに配置されるわけではありません。また、クラス定員を超えた場合は、配置されません。受講を希望しない場合は、学生ページからキャンセルしてください。学生ページへのアクセスは、HINES-WLANを利用してください。受付番号とパスワードは、オンライン申請後に送られるメールに書いてあります。メールが見つからない人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
Q9) 申請しましたが、どのクラスにも配置されませんでした。
A) 以下のいずれかの理由で配置できませんでした。詳しく知りたい人は、一番下の「該当する項目がない場合」から連絡してください。
  1. 前学期に無断キャンセルしたため。
  2. 希望するクラスが定員を超えたため。
  3. 希望するクラスとプレースメントテストの結果が合わなかったため。
該当する項目がない場合
全て確認しましたが、該当する項目がありません

A) japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jpまでご連絡ください。※ATを@に置き換えてメール送信してください。

[有关上课事宜]

Q1) 上课日程、教学大纲可在哪里确认?
A) 请查看课程大纲。https://jpncourse.oia.hokudai.ac.jp/syllabus_web/web/web_menu.php
Q2) 上课在哪里进行?
A) 在学生交流站(北15西8)或高等教育推进机构(北17西8)。
Q3) 可以听课吗?
A) 不可以。
Q4) 请告知考勤的规则。
A) 合格标准为到课70%以上、最终成绩60%以上。迟到三次按旷课一次计。迟到的时间,请服从科任老师的指示。
Q5) 来日本晚了,赶不上第一堂课。
A) 请按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系。
Q6) 擅自上课请假了。
A) 如果在联系科任老师的情况下连续三次旷课,则构成擅自取消,不能听讲其科目。上课后也可以联系科任老师。
Q7) 想知道科任老师的联系方式。
A) 请在第一堂课上直接询问科任老师。如果比较急,请按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系。
Q8) 想知道成绩。
A) 请在学生页面确认。成绩披露日期在上课时通知。请输入要参照的学期的受理号和密码。访问学生页面,请使用HINES-WLAN。受理号和密码,在在线申请后发送的邮件中写有。找不到邮件的人,请按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系。
Q9) 无法访问学生页面。
A) 请使用HINES-WLAN。如果尚未发行访问校内无线局域网的账户,请按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系。在在线申请后发送的邮件中写有受理号和密码。找不到邮件的人,请按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系。
如果没有相应的项目
经确认, 无法找到该项目

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp in English or Japanese.※Please replace AT with @ when sending e-mails.

[有关选择听课科目事宜]

Q1) 可以申请几个科目?
A) 无上限,但包括 “日语演练” 在内的日语科目,请以最多六个为准。多元文化交流科目,请以最多三个为准。
Q2) 是新学生,不知道自己的日语水平。
A) 不知道是初级还是中级的人,请申请两者。不知道是中级还是高级的人,请自己判断,申请其一。水平的大致标准,中级是JLPT为N3以上或CEFR为B1以上。高级是JLPT为N1或CEFR为C2。
Q3) 上学期已修科目的水平参差不齐。如果不参加分级考试,本学期将自动安排在什么水平?
A) 最终综合全部水平进行判断。首先请选择自己希望的科目和时间。
Q4) 可选择初级或中级水平吗?
A) 不可以。取决于过去的听课记录或分级考试的成绩。
Q5) 班级A与B的不同点是什么?
A) 是基本相同内容的班级。但是,初级汉字班级,A(C也)是面向非汉字圏学生的教学,B是面向中国和韩国等汉字圏学生的教学。
Q6) 星期一听A班,星期二听B班可以吗?
A) 不可以。A班两节课或B班两节课。A班和B班哪怕是同一位老师授课,也不能按星期几来改变班级。
Q7) 只听 “汉字和词汇” 课可以吗?
A) 可以,但是如果完全不懂语法,就难理解汉字课。建议与 “初级语法” 或 “实用日语” 一起听。
Q8) “初级语法” 与 ”实用日语” 的不同点是什么?
A) “初级语法” 每年是学季开课, “实用日语” 每年两学期开课。有的班级, “初级语法” 每周三节课, “实用日语” 每周两节课。 “实用日语” 是为了提高日常生活所需的对话能力的科目。班上主要是交互练习,因此需自习以理解语法。
Q9) 只听 “初级口头表达” 可以吗?
A) “初级口头表达” 必须与 “初级语法” 一起听课。但是,以下人仅限于 “初级口头表达” 有空堂的情况下,可只听 “初级口头表达” :
  1. 分级考试结果为中级水平的人;
  2. 如果未参加分级考试,则已通过所申请水平的 “初级语法” 的人。
Q10) 只听 “实用日语1(运用)” 可以吗?
A) “实用日语1(运用)” 必须与 “实用日语1(基础)” 一起听课。但是,已通过 “实用日语1(基础)” 的人,可只听 “实用日语1(运用)” 课。
Q11) 想听中级水平课。语法差,想主要学习语法,有学习语法的班级吗?
A) 中级没有单独语法的科目。在 “交互” “表达” “理解” 的各模式下,加入语法进行上课。详细请查看课程大纲,选择科目。
Q12) 只听中级水平的 “运用” 课可以吗?
A) “运用” 必须与 “基础” 一起听课。但是,以下人仅限于 “运用” 有空堂的情况下可只听 “运用” 课:
  1. 分级考试结果为高级水平的人;
  2. 如果未参加分级考试,则已通过所申请水平以上的 “基础” 班级的人。
Q13) 高级水平可以在同一模式下听多堂课吗?
A) 不可以。高级水平的科目是按话题分,但同一模式下不能听多堂课。比如, “交互” 不能修两班级,但可与 “表达” “理解” 的班级同时听课。但是,现代日本学计划、日语和日本文化培训计划的学生,同一模式下可听多堂课。
Q14) 日语演练中能学到日语吗?
A) 当然能。日语演练中,用日语学习有关日本社会和文化的内容,同时可掌握大学生活中所需的学术日语。
Q15) 日语演练在同一学期可听多堂课吗?
A) 可以,但请注意不要报名多个科目。请认真阅读教学大纲,从自己感兴趣和关注的科目中大致报名两个科目。
Q16) 多元文化交流科目中能学到日语吗?
A) 当然能。但是,多元文化交流科目不是以学习日语为直接目的的班级,而是与日本学生一起用 “日语” 学习的科目。
Q17) 多元文化交流科目在同一学期可听多堂课吗?
A) 可以,但请注意不要报名多个科目。因此,请认真阅读教学大纲,从自己感兴趣和关注的科目中大致报名三个科目。
如果没有相应的项目
经确认, 无法找到该项目

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp in English or Japanese.※Please replace AT with @ when sending e-mails.

[有关在线申请事宜]

Q1) 赶不上申请期限,现在还可以报名吗?
A) 不论任何理由,在线申请期限结束后,都不受理报名。请下学期申请。
Q2) 是连续学生,可以不申请吗?
A) 希望听课人请全部务必申请。必须申请才能听课。
Q3) 配偶(妻或夫)可以申请吗?
A) 不可以。
Q4) 申请了,但没有收到邮件。
A) 请确认邮箱中的垃圾邮件。中国学生请考虑使用非163邮箱。
Q5) 已申请的科目可以变更吗?
A) 如果在申请期限内,请重新申请。信息因重新申请而被全部覆盖。受理号不变。但是,如果姓名或出生日期与上次申请不一致,则不会被覆盖,因此请注意。申请期限结束后,不能变更。收到班级通知邮件后,请在学生页面取消。访问学生页面,请使用HINES-WLAN。在在线申请后发送的邮件中写有受理号和密码。找不到邮件的人,请按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系。
Q6) 注册的姓名或生日搞错了。
A) 请按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系正确的信息。
如果没有相应的项目
经确认, 无法找到该项目

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp in English or Japanese.※Please replace AT with @ when sending e-mails.

[有关分级考试事宜]

Q1) 是新学生,可以不参加分级考试吗?
A) 第一次听一般日语课程课的学生,请参加考试。但是,日语初学者将被自动安排到初级1水平,因此请勿参加考试。
Q2) 是连续学生,可以不参加分级考试吗?
A) 可参加可不参加,但如果参加分级考试,分数差,有时将由以前听课的班级降到下一班级。但是,以前听过 “实用日语” 课,本学期申请初级语法或中级科目的学生,请务必参加分级考试。同时,科目由初级语法变更为 “实用日语” 的学生,也需要参加分级考试。
Q3) 上学期听了集中日语课程,不参加分级考试可以吗?
A) 第一次听一般日语课程课的人,请务必参加考试。
Q4) 参加分级考试时需要什么?
A) 需要受理号和密码,在线申请后邮件通知。
Q5) 分级考试是多少时间?
A) 限制时间是50分钟。如果答题到最后一题,则可较50分钟提前结束。
Q6) 分级考试可使用字典吗?
A) 不可以。考试的目的是准确测试您的日语能力。请不使用任何东西进行答题。在第一堂课上再次测试日语能力。
Q7) 可参加两次分级考试吗?
A) 不可以。
Q8) 分级考试中途发生错误,继续不下去了。
A) 请写上发生错误的时间,按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系。
Q9) 我的电脑无法读取考试的文字(日语)。
A) 请用不同的浏览器试一试。推荐浏览器为Chrome。
Q10) 考试结束了,接下来该做什么?
A) 在开始上课的前一天之前,将从日语课程发送写有听课班级和教室的邮件,请等待。
Q11) 如果分级考试的分数差,能进希望班级吗?
A) 不能进,最终班级取决于考试结果。
Q12) 想知道分级考试的分数。
A) 分数未公开。
如果没有相应的项目
经确认, 无法找到该项目

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp in English or Japanese.※Please replace AT with @ when sending e-mails.

[有关分班事宜]

Q1) 已申请的科目可以变更吗?
A) 如果在申请期限内,请重新申请。信息因重新申请而被全部覆盖。受理号不变。但是,如果姓名或出生日期与上次申请不一致,则不会被覆盖,因此请注意。申请期限结束后,不能变更。收到班级通知邮件后,请在学生页面取消。访问学生页面,请使用HINES-WLAN。在在线申请后发送的邮件中写有受理号和密码。找不到邮件的人,请按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系。
Q2) 从哪里知道自己的听课班级?
A) 可在班级通知邮件和学生页面确认。访问学生页面,请使用HINES-WLAN。在在线申请后发送的邮件中写有受理号和密码。找不到邮件的人,请按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系。
Q3) 未收到班级通知邮件。
A) 有关听课班级的信息,开始上课的前一天之前,通过邮件收到。如果在该日之前未收到邮件,请首先确认垃圾邮箱。如果仍未收到邮件,请按最下方的 “如果没有相应的项目” 查询。
Q4) 所分班级不再能够到课。
A) 请通过学生页面取消。访问学生页面,请使用HINES-WLAN。在在线申请后发送的邮件中写有受理号和密码。找不到邮件的人,请按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系。
Q5) 想变更所分班级。
A) 不能变更班级。如要取消上课,请通过学生页面取消。访问学生页面,请使用HINES-WLAN。在在线申请后发送的邮件中写有受理号和密码。找不到邮件的人,请按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系。
Q6) 到什么时候可取消所安排的上课?
A) 没有固定的取消期限,但学期中途取消会给其他学生带来麻烦,因此谢绝。但是,HUSTEP和现代日本学计划的学生,有单独的取消截止日期,请注意。
Q7) 所分班级不符合自己的水平。
A) 首先请到所分班级上课,咨询科任老师。不能随便改变班级。
Q8) 被分到不希望的班级。
A) 最终分班取决于过去的听课记录或分级考试的成绩。未必就分到希望的星期或水平的班级。如果超过班级名额,也得不到分配。如果不希望听课,请通过学生页面取消。访问学生页面,请使用HINES-WLAN。在在线申请后发送的邮件中写有受理号和密码。找不到邮件的人,请按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系。
Q9) 申请了,但未分到任何班级。
A) 因以下任一理由未能分配。欲知详情,请按最下方的 “如果没有相应的项目” 联系。
  1. 因上学期擅自取消;
  2. 因希望的班级超过名额;
  3. 因希望的班级与分级考试的结果不符。
如果没有相应的项目
经确认, 无法找到该项目

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp in English or Japanese.※Please replace AT with @ when sending e-mails.

[About classes]

Q1) Where can I find class schedules and syllabuses?
A) Please read the class outline: https://jpncourse.oia.hokudai.ac.jp/syllabus_web/web/web_menu.php
Q2) Where are classes held?
A) Classes are held at the Student Communication Station (Kita 15 Nishi 8) or the Institute for the Advancement of Higher Education (Kita 17 Nishi 8).
Q3) Can I audit a class?
A) No, you can’t.
Q4) Can you tell me the attendance/absence rules?
A) The passing criteria are 70% in attendance and 60% in final result. Three counts of tardiness constitute one absence. Follow the instructor’s instructions about the time that constitutes tardiness.
Q5) My arrival in Japan will be delayed and I can’t attend the first class.
A) Please contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q6) I missed a class without notice.
A) Skipping three classes in a row without notifying the instructor constitutes “cancellation without notice,” disallowing you to attend the subject. You must let the instructor know of your absence, even after the class.
Q7) I want to know the contact details of the instructor in charge.
A) Please ask the instructor in person at the first class. If you urgently need the information, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q8) I want to know my grades.
A) Go to the Student Page. Grade announcement dates will be announced in classes. To see your grades, enter your receipt number and password for the semester you wish to refer to. Use HINES-WLAN access the Student Page. Your receipt number and password can be found in the email sent to you after the online application.If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q9) I can’t access the Student Page.
A) Use HINES-WLAN. If your account for accessing the University wireless LAN has not been issued, contact us through “No item applicable” at the bottom. Your receipt number and password can be found in the email sent to you after the online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
No item applicable.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp in English or Japanese.※Please replace AT with @ when sending e-mails.

[About the selection of subjects]

Q1) How many subjects can I apply for?
A) While there is no upper limit, a guide is to limit the number of Japanese language subjects, including Japanese Seminar, to six or fewer. As for Co-learning Multicultural Classrooms subjects, a guide is to limit the number to three or fewer.
Q2) I am a new student. I don’t know my Japanese proficiency level.
A) If you don’t know whether your Japanese is introductory level or intermediate level, apply for both. If you don’t know whether your Japanese is intermediate level or advanced level, think carefully and apply for one of them. Generally, intermediate level corresponds to the JLPT Level N3 or higher or the CEFR Level B1 or higher and that advanced level corresponds to the JLPT Level N1 or the CEFR Level C2.
Q3) The levels of subjects I took in the last semester were inconsistent. If I didn’t take the Placement Test, which level would I be automatically allocated to this semester?
A) The decision will be made in consideration of all levels. Please, for the time being, select your preferred subjects and periods.
Q4) Can I select either introductory or intermediate level?
A) No, you can’t. Your level will be decided based on your past results in the course and your Placement Test result.
Q5) What are the differences between A class and B class?
A) Class contents are basically the same. However, for Introductory Kanji & Vocabulary classes, A (and also C) classes are for Non-Kanji Background learners and B classes are for Kanji Background Learners such as Chinese and Korean students.
Q6) Can I take an A class on Monday and a B class on Tuesday?
A) No, you can’t. You need to take two A classes or two B classes. You can’t move from an A class to a B class, or vice versa, on different days of the week even if the same instructor teaches both classes.
Q7) Can I take only Kanji & Vocabulary?
A) Yes, you can; however, it would be difficult for you to understand classes on kanji if you don’t know the grammar at all. We recommend you to also take Introductory Grammar or Survival Japanese.
Q8) What are the differences between Introductory Grammar and Survival Japanese?
A) Introductory Grammar is offered over four quarters per year and Survival Japanese is offered over two semesters per year. Introductory Grammar has three weekly classes and Survival Japanese has two weekly classes. Survival Japanese is for improving conversation ability necessary for everyday life. You will need self-study for improving your understanding of the grammar as classes are mainly used to practice conversations.
Q9) Can I take Introductory Communication only?
A) You must take Introductory Communication together with Introductory Grammar. However, you can take only Introductory Communication if any of the following applies and provided there are vacancies in Introductory Communication:
  1. Students whose Placement Test results were “intermediate.”
  2. Students who haven’t taken the Placement Test but have already passed Introductory Grammar for the level they are applying for.
Q10) Can I take Survival Japanese 1 (Practical)?
A) You must take Survival Japanese 1 (Practical) together with Survival Japanese 1 (Basic). However, you can take just Survival Japanese 1 (Practical) if you have already passed Survival Japanese 1 (Basic).
Q11) I want to do the intermediate level. I want to focus on grammar as my grammar is poor. Are there any classes where I can learn grammar?
A) There are no grammar-focused subjects at the intermediate level. Grammar is incorporated in each of the class modes: Interaction, Expression, and Comprehension. Refer to the class outline for details and select your subjects.
Q12) Can I take Intermediate “Practical” subjects only?
A) You must take “Practical” subjects together with “Basic” subjects. You can take only “Practical” subjects if any of the following applies and provided there are vacancies in the “Practical” subjects concerned:
  1. Students whose Placement Test results were “advanced.”
  2. Students who haven’t taken the Placement Test but have already passed a “Basic” class at a level higher than the level they are applying for.
Q13) Can I take multiple advanced-level subjects from the same mode?
A) No, you can’t. As for advanced-level subjects, which are offered by topic, you can’t take multiple subjects from the same mode. For example, you can’t take two Interaction classes but can take one Interaction class with one Expression or Comprehension class. However, students of the MJSP and the JLCSP can take multiple subjects from the same mode.
Q14) Can I learn Japanese through Japanese Seminar?
A) Of course, you can. By taking Japanese Seminar, you will learn about Japanese society and culture as well as master academic Japanese necessary for university study.
Q15) Can I take multiple Japanese Seminar subjects in the same semester?
A) Yes, you can. However, please be careful not to apply for too many subjects. Read the syllabuses carefully and apply for - as a guide - two subjects you are especially interested in.
Q16) Can I learn Japanese through Co-learning in Multicultural Classrooms?
A) Of course, you can. However, Japanese language learning is not the primary aim of Co-learning in Multicultural Classrooms. The students will learn “in Japanese” with Japanese students.
Q17) Can I take multiple Co-learning in Multicultural Classrooms subjects in the same semester?
A) Yes, you can. However, please be careful not to apply for too many subjects. Read the syllabuses carefully and apply for - as a guide - three subjects from the ones you are especially interested in.
No item applicable.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp in English or Japanese.※Please replace AT with @ when sending e-mails.

[About online application]

Q1) I couldn’t apply during the application period. Can I still apply?
A) No applications are accepted after the online application period regardless of the reason. Please apply next semester.
Q2) I am a continuing student. Is it OK for me not to apply?
A) All students wishing to attend the course must apply. You can’t attend the course if you don’t apply.
Q3) Can my spouse (wife/husband) apply?
A) No, they can’t.
Q4) I applied but haven’t received an email.
A) Check your spam folder. If you are Chinese students, consider using email services other than 163.com.
Q5) Can I change the subjects I applied for?
A) You can re-apply if it’s still within the application period. Your re-application will overwrite all previous information except for your receipt number. Make sure to enter your correct ID information; please note, your previous information will not be overwritten if you enter a name or a date of birth that does not match the previously submitted information. You can’t make changes once the application period has ended. You need to cancel your registered subjects on the Student Page after you receive the class notification email. Use HINES-WLAN to access the Student Page. Your receipt number and password can be found in the email sent to you after the online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q6) I registered a wrong name or date of birth.
A) Inform us of the correct information through “No item applicable” at the bottom.
No item applicable.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp in English or Japanese.※Please replace AT with @ when sending e-mails.

[About the Placement Test]

Q1) I am a new student. Is it OK for me not to take the Placement Test?
A) You must take the test if you are taking the General Japanese Course for the first time. However, introductory learners of Japanese need not take the test as they are automatically allocated to Introductory Level 1.
Q2) I am a continuing student. Is it OK for me not to take the Placement Test?
A) You can but don’t need to. Please note that if you took the test before and the score was poor, you can be allocated to classes that are lower levels than before. However, if you took Survival Japanese before and are applying for Introductory Japanese Grammar or Intermediate subjects this semester, you are required to sit the Placement Test. You also need to take the Placement Test if you are changing from Introductory Grammar to Survival Japanese.
Q3) I took the Intensive Japanese Course last semester. Is it OK for me not to take the Placement Test?
A) All students taking the General Japanese Course for the first time must take the Placement Test.
Q4) What do I need when I take the Placement Test?
A) You will need your receipt number and password. You will be informed of these after the online application.
Q5) How long does the Placement Test take?
A) The time limit is 50 minutes. You can finish the test before the time limit if you have answered all questions.
Q6) Can I use dictionaries during the Placement Test?
A) No, you can’t. The test is for accurately assessing your Japanese language level. Answer all questions without using any help. Your Japanese will be assessed again during the first class.
Q7) Can I take the Placement Test twice?
A) No, you can’t.
Q8) An error occurred during the Placement Test and I couldn’t continue the test.
A) Contact us through “No item applicable” at the bottom specifying the date and time of the error.
Q9) I can’t read the text of the test (Japanese) on my computer.
A) Try different browsers. We recommend Chrome.
Q10) I have completed the test. What do I need to do next?
A) By the day before the course commences, you will receive an email from the course specifying your classes and classrooms. Please wait.
Q11) Even if my Placement Test score was poor, could I still be registered for my preferred classes?
A) No, you couldn’t. Your classes will be decided by your Placement Test result.
Q12) I want to know my Placement Test score.
A) We do not disclose test scores.
No item applicable.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp in English or Japanese.※Please replace AT with @ when sending e-mails.

[About class placement]

Q1) Can I change the subjects I applied for?
A) You can re-apply if it’s still within the application period. Your re-application will overwrite all previous information except for your receipt number. Make sure to enter your correct ID information; please note, your previous information will not be overwritten if you enter a name or a date of birth that does not match the previously submitted information. You can’t make changes once the application period has ended. You need to cancel your registered subjects on the Student Page after you receive the class notification email. Use HINES-WLAN to access the Student Page. Your receipt number and password can be found in the email sent to you after your online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q2) Where can I find out which classes I have been allocated to?
A) You can confirm them on the class notification email and the Student Page. Use HINES-WLAN to access the Student Page. Your receipt number and password can be found in the email sent to you after the online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q3) I haven’t received the class notification email.
A) You should receive an email informing you of your allocated classes by the day before course commencement. If you don’t receive the email by that day, please check your spam folder. If you still can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q4) I can’t attend the allocated classes anymore.
A) You need to cancel your registered classes on the Student Page. Use HINES-WLAN to access the Student Page. Your receipt number and password can be found in the email sent to you after the online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q5) I want to change my allocated classes.
A) You can’t change your classes. You can cancel your classes on the Student Page. Use HINES-WLAN to access the Student Page. Your receipt number and password can be found in the email sent to you after the online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q6) By when can I cancel my allocated classes?
A) There is no set cancellation period; however, please refrain from cancelling your classes during a term as it will inconvenience other students. Please note there are separate cancellation deadlines for the students of the HUSTEP and the MJSP.
Q7) The classes I have been allocated to do not match my level.
A) First of all, attend the classes and consult with the instructors. You can’t change your class without notice.
Q8) I have been allocated to the classes I did not apply for.
A) Your classes will be decided based on your past results in the course or your Placement Test result. You will not necessarily be allocated to your preferred days of week or level. Also, once a class has become full, you will not be allocated to the class. If you don’t want to attend the course anymore, go to the Student Page and cancel your registration. Use HINES-WLAN to access the Student Page. Your receipt number and password can be found in the email sent to you after the online application. If you can’t find the email, contact us through “No item applicable” at the bottom.
Q9) I applied but was not allocated to any class.
You were not allocated to a class because of any of the following reasons. Contact us through “No applicable item” at the bottom if you wish to know the details.
  1. You made a cancellation without notice in the previous semester.
  2. Your preferred classes became full.
  3. Your preferred classes and your Placement Test result did not match.
No item applicable.
I have taken all factors into consideration, but there is no appropriate subject.

A) Please contact us at japanese_coursesAToia.hokudai.ac.jp in English or Japanese.※Please replace AT with @ when sending e-mails.